- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Eksternalizm w filozofii moralności 3501-EFM19-S-OG
Tematem seminarium będzie metaetyczna idea eksternalizmu racji do działania. Na podstawie analizy klasycznych i najnowszych tekstów poświęconych tej tematyce uczestnicy zajęć będą się starali ustalić miejsce tej idei w krajobrazie wyznaczonym przez napięcia pomiędzy podstawowymi teoretycznymi koncepcjami w etyce: kognitywizmem i nonkognitywizmem, realizmem i antyrealizmem, uniwersalizmem i relatywizmem, obiektywizmem i subiektywizmem. Celem wspólnej refleksji będzie z jednej strony opracowanie, na tym tle, mapy stanowisk eksternalistycznych, z drugiej zaś próba rozstrzygnięcia wciąż żywego sporu pomiędzy dwiema odmiennymi interpretacjami normatywności sądów moralnych: internalizmem a eksternalizmem.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Po zakończeniu seminarium student
- zna i potrafi zdefiniować najważniejsze pojęcia metaetyczne
- rozumie źródła sporu pomiędzy etycznymi internalistami i eksternalistami
- zna różne odmiany metaetycznego eksternalizmu
Nabyte umiejętności:
Po zakończeniu seminarium student:
- potrafi analizować współczesną literaturę poświęconą problemowi normatywności sądów moralnych.
- potrafi identyfikować główne tezy, argumenty i problemy, jakie napotyka w tekstach metaetycznych.
- potrafi formułować własne przemyślane odpowiedzi na podstawowe pytania metaetyczne i argumentować na ich rzecz.
- potrafi zaproponować i uzasadnić własne rozwiązanie sporu między internalistami a eksternalistami.
Nabyte kompetencje społeczne:
Po zakończeniu seminarium student:
- potrafi współpracować z innymi w procesie analizy tekstów filozoficznych.
- potrafi ważyć argumenty i korzystać z krytyki własnego stanowiska.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia seminarium będzie regularny udział w zajęciach (40%) oraz przygotowanie i wygłoszenie referatu na temat jednego z zadanych do lektury tekstów (60%).
Literatura
Anscombe, G. E. M., 1963. Intention, fragmenty
Smith, M., 1994, The Moral Problem, fragmenty
McDowell, J., 1995, “Might There Be External Reasons?”
Scanlon, T. M., 1998, What We Owe to Each Other, fragmenty
Velleman, J. D., 1996, “The Possibility of Practical Reason”
Dancy, J., 2000, Practical Reality, fragmenty
Finlay, S., 2007, “Responding to Normativity”
Fitzpatrick, W., 2004, “Reasons, Value, and Particular Agents: Normative Relevance without Motivational Internalism”
Gibbard, A., 2003, “Reasons Thick and Thin”
Parfit, D., 1997, “Reason and Motivation”
Setiya, K., 2004, “Against Internalism”
Lista lektur ma charakter wstępny; będzie modyfikowana i uzupełniania w miarę rozwoju dyskusji.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: