Epistemologia doświadczenia religijnego: czytanie „Kozła ofiarnego” René Girard’a i „Myśleć biblijnie” André LaCocque'a i Paula Ricoeur 3501-EDR20-S
„Kozioł ofiarny” (razem z „Przemoc i sacrum”) René Girard’a to przełomowa praca w dziejach filozofii religii inspirująca i wytyczająca nowe drogi dla myślenia szukającego inspiracji w religii. Praca LaCocque / Ricoeur’a to późne dzieło, wybitny przykład XX-wiecznej tradycji filozofii hermeneutycznej mierzącej się z wybranymi tematami Biblii
Intersujące dla nas pozostaje, że zarówno Girard jak i LaCocque / Ricoeur podzielają filozoficzną wiarę, że przyrodzonymi racjonalnymi środkami, poprzez swoisty rygor logicznej struktury opisu są w stanie wyzyskać więcej z analizy fenomenów religijnych nie gubiąc przy tym nic z danej głębokiej treści
W trakcie zajęć będziemy krok po kroku śledzić wywód Girard’a a później LaCocque i Ricoeur’a i dyskutować proponowane przez nich rozwiązania zwracając szczególną uwagę na nowatorskie epistemologiczne pomysły, które pozwalają mu porządkować w ustrukturyzowany wywód elementy wyprowadzane z najtrudniejszych części Pisma Świętego.
Zajęcia uzupełnią wiedzę studentów na temat ważnych książek w dziedzinie filozofii religii i mogą stanowić dobry punkt wyjścia dla dalszych samodzielnych studiów poglądów filozofów religii.
Seminarium przeznaczone jest dla studentów zainteresowanych problemami filozofii religii i epistemologii.
Zajęcia są kontynuacją zajęć Epistemologia doświadczenia religijnego z roku akademickiego 2019/2020.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Wiedza o poglądach René Girard’a, André LaCocque'a i Paula Ricoeur oraz innych wybranych autorów zajmujących się podobną problematyką
Nabyte umiejętności:
zna metody interpretacji tekstu filozoficznego;
wszechstronnie zna i dogłębnie rozumie poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego lub bieżący stan badań w zakresie wybranej problematyki filozoficznej;
czyta i interpretuje tekst filozoficzny;
analizuje argumenty filozoficzne, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia oraz wykrywa zależności między ich tezami i założeniami;
wykrywa proste zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i kulturowymi;
dobiera strategie argumentacyjne, na poziomie elementarnym konstruuje krytyczne argumenty, formułuje odpowiedzi na krytykę;
twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną i metodologiczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji;
samodzielnie interpretuje tekst filozoficzny, komentuje i konfrontuje tezy pochodzące z różnych tekstów;
analizuje złożone argumenty filozoficzne, identyfikuje składające się na nie tezy i założenia, ustala zależności logiczne i argumentacyjne między tezami;
określa stopień doniosłości stawianych tez dla badanego problemu lub argumentacji;
Nabyte kompetencje społeczne:
jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielne formułuje propozycje ich rozwiązania;
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Przedstawianie swoich poglądów w sposób intersubiektywnie zrozumiały
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywny udział w zajęciach (40%) oraz przygotowanie co najmniej jednego protokołu z zajęć z własnym komentarzem albo przygotowanie i przeprowadzenie referatu w ramach seminarium, albo praca pisemna na zatwierdzony przez prowadzącego temat związany z seminarium (60%).
Dopuszczalna liczba nieobecności: 3
Literatura
René Girard „Kozioł ofiarny”, „Myśleć biblijnie” André LaCocque'a i Paula Ricoeur
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: