Bioetyka i edukacja 3501-BE-ZK-BIOED2
W ramach konwersatorium omówione zostaną strukturalne problemy nauczania etyki i bioetyki, wyrażone w pytaniach: Czy uczyć? - problemy edukacji wyższej w kulturze ponowoczesnej a edukacyjne możliwości etyki i bioetyki; Po co uczyć? - problematyka celów edukacji etycznej i bioetycznej; Czego uczyć? – kryteria wyboru treści kształcenia; Jak uczyć – jakie metody zalecone są w nauczaniu etyki i bioetyki. Uczestnicy zajęć zostaną również zapoznani z podstawami pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem teorii kształcenia dorosłych. Celem warsztatów jest rozwijanie zdolności dydaktycznych studentów. W ramach warsztatów omówione zostaną zasady konstruowania konspektów zajęć oraz planowania działań edukacyjnych. Umiejętności nauczania etyki i bioetyki rozwijane będą za pomocą indywidualnych i grupowych ćwiczeń symulacyjnych. Uczestnicy warsztatów wcielą się w rolę edukatorów etyki lub bioetyki i przeprowadzą zajęcia na wybrany temat z użyciem aktywnym metod nauczania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza:
Student/ka zna i dogłębnie rozumie:
- podstawowe zasady i wyzwania związane z nauczaniem etyki i bioetyki, w szczególności z nauczaniem dorosłych oraz nowoczesne metody i techniki kształcenia w zakresie etyki i bioetyki (K_W16)
Nabyte umiejętności:
Student/ka potrafi:
- zaprojektować program kształcenia/sylabus zajęć z zakresu etyki lub bioetyki, obejmujący efekty kształcenia, zakres tematyczny i literaturę, metody dydaktyczne oraz metody weryfikacji i oceniania, zgodnie z wymaganiami wynikającymi z PRK (K_U10)
- porozumiewać się, w szczególności na tematy dotyczące bioetyki, z osobami nie będącymi specjalistami w tej domenie, w tym z wykorzystaniem różnych kanałów i technologii informacyjno-komunikacyjnych (K_U12)
- uczestniczyć w przygotowaniu projektów bioetycznych o charakterze edukacyjnym oraz kierować pracą zespołu i współdziałać w grupie (K_U16)
- stosować różne metody i techniki dydaktyczne w nauczaniu etyki i bioetyki (K_U18)
Nabyte kompetencje społeczne:
Student/ka jest gotów/a do:
- uznawania znaczenia edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój nauk biomedycznych i innych bionauk (K_K02)
- angażowania się w projektowanie i prowadzenie programów edukacji etycznej i bioetycznej dla przedstawicieli zawodów medycznych, badaczy, twórców polityki zdrowotnej, legislatorów oraz przedstawicieli administracji ochrony zdrowia (K_K04)
- rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki jako dziedziny teoretycznej i praktyki społecznej (K_K06)
- dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową, w szczególności przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów pracy dla edukatorów etyki i bioetyki (K_K07)
Kryteria oceniania
Zob. opis zajęć w danym cyklu
Literatura
Zob. opis zajęć w danym cyklu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: