SEM LIC: Między salonem, kuchnią a sypialnią – o przemianach sfery życia rodzinnego 3500-SEMLIC-PRZ
Zasadniczym tematem seminarium licencjackiego będzie analiza przemiany sfery życia prywatnego we współczesnej Polsce.
Zajmiemy się m.in. następującymi zagadnieniami:
• przemiany w życiu rodzinnym;
• przemiany praktyk związanych z cielesnością;
• przestrzeń i zamieszkiwanie (np. wpływ przestrzeni na relacje między ludźmi, sposoby organizacji przestrzeni publicznej itp.);
• socjologia przedmiotów (np. wpływ przedmiotów traktowanych jako nieludzcy aktorzy na relacje społeczne).
Omawianie przemian współczesnej obyczajowości Polaków powiążemy z analizą ważnych teorii socjologicznych dotyczących obyczajowości. Teoretyczną inspiracją dla badań prowadzonych przez studentów będą teorie praktyk społecznych (Schatzki T., Cetina K., von Savigny E., 2001; Reckwitz A., 2002), koncepcja przyzwyczajenia (Jeana-Clauda Kaufmanna), tzw. „trzecia
socjologia” skoncentrowana na badaniach codzienności (Sztompka P., 2008), czy socjologia codzienności.
Ważnym celem zajęć jest także wypracowywanie warsztatu socjologa, kompetentnie i atrakcyjnie opisującego zjawiska społeczne. Będziemy analizować przykłady bardzo dobrych prac licencjackich i magisterskich oraz szczegółowo analizować i poprawiać kolejne wersje rozdziałów prac licencjackich przygotowywanych przez studentów.
Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku większej liczby nieobecności, zapraszam na rozmowę, której podstawą będą lektury omawiane na zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W07 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących
nimi prawidłowościach
K_W08 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje
społeczne
K_W09 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy
społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką
K_W12 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie
dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych
K_W13 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W14 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie
empiryczne
K_W21 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i
globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów
społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie
K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób
metodologicznie poprawny
K_U02 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do
analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego
K_U03 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do
przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł
(w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do
opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach
K_U05 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących
we współczesnych społeczeństwach
K_U06 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U07 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę akademicką w praktyce
społecznej
K_U08 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu
podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań
socjologicznych
K_U13 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego
główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
K_K02 jest gotów do dzielenia się posiadaną wiedzą socjologiczną
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat
zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K05 umie dokonać krytycznej analizy źródeł, w tym pozyskanych w
Internecie
K_K07 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej, również z
wykorzystaniem nowych technologii
K_K09 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania
własności intelektualnej
K_K10 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym
(respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu)
Kryteria oceniania
W I semestrze — przygotowanie spójnej i przemyślanej koncepcji pracy licencjackiej oraz napisanie jednego (teoretycznego) rozdziału pracy jest warunkiem zaliczenia semestru.
W przypadku niezaliczenia seminarium student może wnioskować o przedłużenie terminu zaliczenia do końca grudnia danego roku lub o powtarzanie etapu.
W II semestrze — realizacja badań i przedstawienie pracy licencjackiej.
W obu semestrach będą brane pod uwagę zaangażowanie studenta i
jego wkład pracy.
Warunkiem zaliczenia II seminarium (i całego seminarium) jest złożenie gotowej, zaakceptowanej przez promotora pracy dyplomowej.
RAZEM cały rok: 11 ECTS
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (60h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (napisanie projektu, szukanie materiałów) - 2h oraz czas konieczny do napisania pracy dyplomowej 40h
Literatura
Finch Janet (2007), „Displaying Families" (w:) Sociology, February 2007
vol. 41 no. 1, pages: 65-81
Hall Dorota (2016) rozdział 3: „Religia i problematyka LGBT w polskiej prasie” (w:) W poszukiwaniu miejsca. Chrześcijanie LGBT w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
Krajewski Marek (2013), „Są w życiu rzeczy ...” Szkice z socjologii
przedmiotów, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa
Jakubowska Honorata( 2016), „Doświadczanie ciężarnego ciała jako
ciała przekraczającego granice – studium socjologii ucieleśnienia” (w:)
Przegląd Socjologii Jakościowej, 2016/Tom XII Numer 4 [tekst dostępny
na stronie: http://www.qualitativesociologyreview.org]
Reckwitz Andreas (2002), „Toward a Theory of Social Practices. A
Development in Culturalist Theorizing" (w) European Journal of Social
Theory 5(2): 243–263, Sage Publications
Schatzki T., Cetina K., von Savigny E., (2001) (ed.) The Practice Turn in
Contemporary Theory, Routledge Shilling Ch. (2010), Socjologia ciała,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Shilling Chris (2010), Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN (fragment)
Kalinowska Katarzyna (2018), Praktyki flirtu i podrywu. Wydawnictwo Naukowe UMK
Sikorska Małgorzata (2018), „Teorie praktyk jako alternatywa dla badań
w obszarze socjologii rodziny” (w:) Kultura i Społeczeństwo, 2018/2
Szcześniak Magdalena (2016), „Klasa średnia - projekt i podróbka” (w):
Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Warszawa:
Fundacja Bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej UW
Małgorzata Szpakowska, „Lodówka z zawartością”, Justyna Jaworska „Samochód dla każdego” (2008) (w:) Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach, (red.) Małgorzata Szpakowska, Warszawa: WAB
Urbańska Sylwia (2015) Matka Polka na odległość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: