Zaawansowane problemy metodologiczne i etyczne badań cyfrowych 3500-SCC-zpmebc
Głównym tematem seminarium jest wspólna refleksja nad możliwymi
rozwiązaniami dla dylematów badawczych jakie można napotkać podczas
pisania prac naukowych a przez to usprawnienie procesu pisania prac
magisterskich przez uczestników studiów.
Punktem wyjścia do dyskusji będzie każdorazowo przedstawienie referatu
na temat wybranej pracy naukowej ważnej dla tematu podejmowanego w
pracy magisterskiej, zastanowienie się nad jej wartością metodologiczną,
teoretyczną i nawiązaniu do wyzwań etycznych.
Podczas seminarium będzie też przestrzeń na otwartą dyskusję o
problemach, które w swojej pracy badawczej napotkali uczestnicy zajęć i
można będzie problemy te poddać dyskusji, pogłębionemu namysłowi i
wymianie doświadczeń. Taka formuła pozwoli uczestnikom seminarium
spojrzeć „z dystansu” na własne trudności badawcze oraz wspólnie
wypracować rozwiązania dla najważniejszych z nich.
Nacisk zostanie położony na zaawansowane kwestie metodologiczne
(techniki zbierania danych; jakość i reprezentatywność zebranych danych;
specyficzne cechy danych, z którymi pracują uczestnicy kursu; możliwe
sposoby analizy zebranych danych; procedury analityczne; problemy z
wykorzystaniem dostępnych narzędzi [oprogramowania] wspierającego,
analizę danych) i etyczne (etyka w badaniach społecznych; wyzwania
etyczne związane z wykorzystaniem w pracy naukowej danych cyfrowych;
konkretne dylematy etyczne, przed którymi stanęli uczestnicy studiów).
Podstawą seminarium będzie literatura wybrana przez poszczególnych
uczestników seminarium.
Przykładowe lektury wspólne:
Noortje Marres, Digital Sociology
Michael J. Quinn, Ethics for the Information Age
M.J. Salganik, Bit by Bit. Social research in the Digital Age
Cathy O’Neil, Weapons of the Math Destruction (lub polskie tłumaczenie)
(lista może zostać rozszerzona i/lub zmieniona w zależności od tematyki
prac wybranych przez uczestników zajęć)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W02: posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik
badań cyfrowych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
Umiejętności:
K_U09: ma motywację do ciągłego doskonalenia własnych umiejętności
dzięki postawie otwartej na konieczność uczenia się przez całe życie
K_U11: samodzielnie wyszukuje informacje o narzędziach służących
analizie danych cyfrowych i dokształca się w zakresie korzystania z nich
Kompetencje:
K_K01: jest świadom dylematów etycznych związanych z wykorzystaniem
danych cyfrowych
K_K03: potrafi krytycznie selekcjonować dane cyfrowe umożliwiające
opracowanie wybranego problemu badawczego
K_K06: potrafi dokonać krytycznej oceny własnej pracy (badawczej,
wykonanych analiz)
Kryteria oceniania
prezentacje, krótkie prace pisemne, kolokwium
Literatura
Noortje Marres, Digital Sociology
Michael J. Quinn, Ethics for the Information Age
M.J. Salganik, Bit by Bit. Social research in the Digital Age
Cathy O’Neil, Weapons of the Math Destruction (lub polskie tłumaczenie)
Materiały dydaktyczne ze strony : https://sicss.io/curriculum
Studia przypadku (dostęp elektroniczny)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: