PROBAD: Metody wizualne i wielozmysłowe w badaniach społeczno-kulturowych 3500-PROBAD-MWW
Kurs jest zaprojektowany jako rozwinięcie umiejętności badawczych dla studentów socjologii II stopnia oraz uzupełnienie ich warsztatu metodologicznego. Podczas warsztatów studenci poznają cele i sposoby wykorzystania narzędzi wizualnych i wielozmysłowych w badaniu przemian społeczno – kulturowych. Dowiedzą się, w jaki sposób różne dyscypliny nauk społecznych (antropologia, socjologia i kulturoznawstwo) podchodzą do pracy z tymi narzędziami oraz zdobędą wiedzę na temat podstawowych kwestii teoretycznych i koncepcyjnych wyznaczających ich ramy aplikacyjne. Będą też mieli szansę poznania pracy z narzędziami takimi jak film, fotografia czy metody kreatywne. Po zakończeniu warsztatu uczestnicy będą potrafić zaplanować badanie z wykorzystaniem narzędzi wizualnych i/lub wielozmysłowych oraz zaproponować strategię dyseminacji wyników badań w przestrzeni publicznej, w sposób który angażuje publiczność nieakademicką.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W15 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego
K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny
K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej
Kryteria oceniania
Dwa typy oceny:
1) Przygotowanie trzech indywidualnych zadań (raportów) na zajęcia „narzędziowe” (warsztat 3 -8) – do zdobycia 15 punktów przy każdym zadaniu (45/100)
2) Przygotowanie grupowego projektu badania z wykorzystaniem wybranego podejścia wizualnego lub wielozmysłowego. Prezentacja ma uwzględniać przedstawienie podejścia, wyjaśnienie zastosowania narzędzia, rozpatrzenie kwestii etycznych, sposób generowania danych, sposób interpretacji danych wizualnych i sposoby rozprzestrzenienia efektów badań (55/100)
Zasady zaliczania poprawkowego: przygotowanie indywidualnego projektu badania w wykorzystaniem wybranego podejścia
Literatura
Pink, S. 2010. Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Banks, M. 2001. Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Seria Metodologia. Wydawnictwo Naukowe PWN
Frąckowiak, M., Olechnicki, K. 2011. Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów. Wydawnictwo Bęc Zmiana (wybrane rozdziału)
Back, L., Puwar, N. 2013. Live Methods. London: SAGE.
Rose, G. 2005. Visual Methodologies, An Introduction to the Interpretation of Visual Material, szczególnie rozdział 4 (analiza zawartości)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: