PROBAD: Muzea i wyobraźnia społeczna 3500-PROBAD-MUZ
Proseminarium badawcze dla studentów i studentek socjologii oraz pokrewnych kierunków humanistycznych (kulturoznawstwo, antropologia kultury). Podczas seminarium będziemy badać, jak współczesne polskie muzea etnograficzne, historyczne i sztuki przedstawiają historie i kulturę grup mniejszościowych w Polsce. Interesować nas będą szczególnie reprezentacje dotyczące społeczności słabo obecnych w dominującej polskiej pamięci zbiorowej i dyskursie publicznym, w tym Polaków i cudzoziemców pochodzenia afrykańskiego i azjatyckiego. Będziemy prowadzić wywiady pogłębione z przedstawicielami_kami i aktywistami_kami tych społeczności oraz z muzealnikami i muzealniczkami na temat możliwości i wyzwań stojących przed muzeami w obszarze dzielenia się autorytetem w społeczeństwie wielokulturowym. Zajęcia o formule praktycznego warsztatu. Uczestnicy oprócz prowadzenia i transkrypcji wywiadów biorą udział w konceptualizacji i organizacji badania oraz wspólnie piszą raport. Zajęcia są rozszerzeniem badań na temat dekolonizacji dziedzictwa kulturowego prowadzonych przez Centrum Badań nad Pamiecią Społeczną WS UW w ramach projektu H2020 ECHOES (http://projectechoes.eu/). Badania prowadzone są obecnie we współpracy z Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie oraz Curating and Public Scholarship Lab Uniwersytetu Concordia w Montrealu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Udział w dyskusjach na zajęciach (20 proc), wykonanie zespołowych prac badawczych (20 proc), przeprowadzenie i transkrypcja jednego wywiadu (40 proc), udział w raporcie końcowym (20 proc).
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w pierwszym terminie
Literatura
Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, PWN 2011.
Erica Lehrer, Material Kin: “Communities of Implication” in Post-Colonial, Post-Holocaust Polish Ethnographic Collections, w: Across Anthropology: Troubling Colonial Legacies, Museums, and the Curatorial, red. Margareta von Oswald, Jonas Tinius, Leuven University Press 2020.
Csilla E. Ariese, Laura Pozzi, Joanna Wawrzyniak, Curating Colonial Heritage in Amsterdam, Warsaw and Shanghai’s Museums: No Single Road to Decolonization, w: Decolonizing Colonial Heritage. New Agendas, Actors and Practices in and beyond Europe, red. Britta Timm Knudsen, John Oldfield, Elizabeth Buettner, Elvan Zabunyan, Routledge, forthcoming 2022.
Csilla E. Arise, Magdalena Wróblewska, Practicing Decoloniality in Museums: A Gudie with Global Examples, University of Amsterdam Press, forthcoming 2021.
Zapis nagrań z konferencji Decolonizing Museum Cultures and Collections: Mapping Theory and Practice in East-Central Europe (2020). https://decolonizingmuseums.pl/
Raport z badan i fragmenty wywiadów przeprowadzonych przez studentów w roku akademickich 2020/21
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: