PROBAD: Kinomani od pieluchy - badanie praktyk związanych z kinematografią najmłodszych widzów 3500-PROBAD-KINO
Filmy dzieci pociągając za sobą pewnego rodzaju dylemat - z jednej strony kinematografia to sztuka, więc wprowadzanie dziecka w ten świat to jest wprowadzanie do uczestnictwa w kulturze, z drugiej strony w popularnych przekazach parentingowych czas przed ekranem jest traktowany jako czas „mniej jakościowy” coś co ma dać raczej rodzicom trochę wolnego, ale jest w opozycji do „dobrych”, „kreatywnych” form spędzania czasu. To aktywność, która jest podszyta wyrzutem sumienia i powinna być limitowana.... Czy rzeczywiście tak jest, jakie emocje towarzyszą dziecięcej kinematografii, jakie wartości, praktyki i zwyczaje są z nią związane. Między innymi tym wątkom będziemy się wspólnie przyglądali w trakcie realizowanych badań.
Celem zajęć jest przekazanie studentom praktycznych umiejętności badawczych właściwych dla badań jakościowych. Studenci będą mieli okazję poznać specyfikę i standardy pracy badaczy jakościowych realizując projekt badawczy dla Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. Przedmiotem badań będą praktyki najmłodszych widzów - dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (4-12 lat) związane z oglądaniem filmów. Studenci będą badali zwyczaje, potrzeby, oczekiwania młodych widzów i ich rodziców oraz opiekunów, współtworzyli rekomendacje. Rekomendacje mogą dotyczyć zarówno treści (konkretnych tytułów, które chcieliby zobaczyć młodzi widzowie i ich rodzice), jak form/kanałów dostępu do nich.
Prowadząc projekt badawczy, studenci poznają m.in.:
- techniki pracy warsztatowej wykorzystywane w trakcie ustalania celu i zakresu badania z klientem
- zasady pisania ofert badawczej
- jakościowe techniki prowadzenia badań
- techniki analizy danych z wywiadu
- techniki wizualizacji danych jakościowych
- zasady opracowywania i prezentowania praktycznych rekomendacji
- zasady pracy w zespole badawczym.
Konkretny problem badawczy zostanie ustalony i wypracowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty. Może on dotyczyć np.1) praktyk związanych z korzystaniem z platform cyfrowych; 2) praktyk związanych z chodzeniem do kin i na festiwale; 3) postaw rodziców wobec kinematografii oraz postaw wobec innych obszarów kultury; 4) praktyki osób z niepełnosprawnościami i innymi specjalnymi potrzebami; 5) wątek dziedziczenia praktyk; 6) erotyka i pornografia, której szuka młodzież; 7) badania marki i wizerunku Nowych Horyzontów oraz ich “produktów” (np. festiwali); 8) wykorzystywania filmów przez nauczycieli i włączania ich w proces dydaktyczny; 9) oceny obecnej oferty kinematograficznej dla dzieci oraz identyfikacja luk.
Oczekujemy, że oprócz uczestniczenia w zajęciach, dużą część pracy (drugie tyle) studenci będą wykonywali samodzielnie lub w małych grupach w terenie.
Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość wyboru metod i technik badawczych, które chcą wykorzystać. Będą szczególnie zachęcanie jednak do sięgania po techniki etnograficzne - obserwacje i obserwację uczestniczącą, pogłębione wywiady indywidualne i rodzinne, netnografię.
Zajęcia prowadzone będą przez badaczy z Fundacji Stocznia we współpracy ze Stowarzyszeniem “Nowe Horyzonty”.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K05 potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie publicznym lub własnym
K_K06 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, praca pisemna, raport, prezentacja, przygotowanie projektu badawczego, prezentacja wyników badań
Każdy student będzie zobowiązany do wykonania czterech zadań, z których ocena będzie składową oceny końcowej. Przykładowe zadanie to: przygotowanie mini desk research, opracowanie narzędzi badawczych, przygotowanie prezentacji z wynikami badania albo scenariusza spotkania z klientem
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie
Literatura
Angrosino M. (2021), Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN
Armata J, Wróblewska A. (2014), Polski film dla dzieci i młodzieży, Fundacja KINO, Warszawa .
Barbour R. (2008), Doing Focus Groups, SAGE Publications
de Certeau M. (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Fikse J. (2010), Zrozumieć kulturę popularną, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Griswold W. (2013), Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN
Jemielniak D. (2012), Badania Jakościowe, Wydawnictwo Naukowe PWN
Kozinets R. V.(2012), Netnografia Badania etnograficzne online, Wydawnictwo Naukowe PWN
Krueger R., Casey M.A. (2015), Focus Groups. A Practical Guide for Applied Research; Sage Publications
Maison D. (2015), Jakościowe metody badań marketingowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Sikorska M. (2019), praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce – rekonstrukcja codzienności, Wydawnictwo Scholar
Silverman D. (2015), Analiza danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN
Silverman D. (2016), Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN
Van Dijk J. (2021), Społeczne aspekty nowych mediów, Wydawnictwo Naukowe PWN
Raporty:
Czy kinematografia kręci się wokół kina? Kondycja kinematografii dla dzieci i analiza uwarunkowań edukacji filmowej dzieci do 12 roku życia (2016), Fundacja Rozwoju Kina
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: