PROBAD: Bezsens pracy – komunikacja sensu pracy w organizacji 3500-PROBAD-BEZPR
Analizując i badając dyskursy organizacyjne studenci poznają rozmaite perspektywy badawcze i krytyczne, odnoszone podczas seminarium do materiału empirycznego, zgromadzonego podczas warsztatów badawczych, literatury nastawionej na praktykę zarządzania oraz takiej, która ową praktykę krytykuje. Zaangażowanie, lojalność, budowanie obietnic i misji, tworzenie systemów komunikacji, diagnozy konfliktów i porażek stanowić będą m.in. kanwę do dyskusji nad teoriami i analizami współczesnych organizacji. W trakcie zajęć przyjrzymy się następującym zagadnieniom:
• ideologiom pracy – dlaczego, jak i po co pracujemy
• kulturze organizacyjnej i sposobom jej opisu - systemom symbolicznym i relacjom władzy je kształtującym
• roli historii w działaniach organizacji – tego jak przeszłość (historia działań, osoba założyciela czy ważne wydarzenia) wpływa na dzisiejsze decyzje
• narracjom doświadczeń pracowników – nadawaniu sensu miejscu pracy i miejscu w strukturze pracy w organizacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W09 posiada pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką
K_W19 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi
K_W20 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi
K_U04 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
K_K07 umie uzasadnić wybór źródeł
K_K14 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
Raport, prezentacja, przygotowanie projektu badawczego
Literatura
K. Fog, Ch. Budtz, S. Blanchette Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie, Saatchi&Saatchi Poland, Warszawa 2011
Hatch, MJ & Schultz, M 2008, Taking Brand Initiative: How Companies Can Align Strategy, Culture, and Identity Through Corporate Branding. Jossey-Bass, Incorporated Publishers, San Francisco.
E. Dunn “Prywatyzując Polskę. O bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy”, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008
Jovchelovitch, Sandra; Bauer, Martin W. (2000). Narrative interviewing [online]. London: LSE Research Online.
Gabriel, Y., & Griffiths, D. S. 2004. Stories in organizational research. In C. Cassell, & G. Symon (Eds.), Essential guide to qualitative methods in organizational research: 114-126. London: Sage.
J. Hryniewicz, Stosunki pracy w polskich organizacjach, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007
Czarzasty, J., Kultura organizacyjna małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, w: Rzemieślnicy i biznesmeni, J. Gardawski (red.), WN Scholar, Warszawa 2013, s. 274-309
Weber, M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu
Boltanski L., Thevenot L., On Justification
Standing G. Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: