Seminarium magisterskie lingwistyczne dla I roku 3500-JIS-SEMMGR1-L-L
Celem seminarium na I roku jest wskazanie
studentkom/studentom możliwych obszarów tematycznych ich
2
pracy magisterskiej. Podczas zajęć studentki/studenci poznają
wybrane zagadnienia współczesnego językoznawstwa oraz
metodologie i narzędzia analizy zjawisk językowych.
Uczestniczki/uczestnicy seminarium rozwijają także
umiejętności krytycznej lektury i analizy tekstu naukowego.
Stopniowo ukierunkowują własne zainteresowania badawcze,
aby wybrać temat przyszłej pracy magisterskiej.
Seminarium koncentruje się na takich obszarach
językoznawstwa jak analiza dyskursu, analiza konwersacji,
pragmatyka, lingwistyka międzykulturowa, lingwistyka
korpusowa.
Lista tematów:
1. Zasady pisania prac dyplomowych na studiach drugiego
stopnia na kierunku Język i społeczeństwo
2. Korzystanie ze źródeł - prawo autorskie - plagiat
3. Zarys wybranych obszarów badawczych
4. Określenie problemu badawczego
5. Sformułowanie pytania badawczego i hipotezy badawczej
6. Dobór literatury, opracowanie przeglądu literatury,
kwerendy.
7. Metodologia: przegląd wybranych metod i narzędzi analizy
jakościowej
8. Przegląd wybranych metod i narzędzi analizy ilościowej, w
szczególności analizy korpusowej
9. Planowane projekty badawcze
Nakład pracy studenta (6 ECTS):
Zajęcia: 30 godzin
Gromadzenie i opracowanie literatury: 70 godzin
Przygotowanie prezentacji: 20 godzin
Gromadzenie materiału badawczego: 30 godzin
Opracowanie projektu badawczego: 15 godzin
Sformułowanie tematu pracy i zaplanowanie struktury pracy:
15 godzin
Razem: 180 godzin
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: zdalnie | Ogólnie: w sali |
Efekty kształcenia
K_W05 Ma pogłębioną wiedzę o związkach językoznawstwa,
lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej.
K_W18 Ma pogłębioną wiedzę na temat norm i reguł
społecznych obowiązujących w obszarze komunikacji
publicznej, specjalistycznej i międzykulturowej.
K_W21 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu
ochrony prawa autorskiego.
K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg
procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować
własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste
hipotezy badawcze.
K_U14 Potrafi samodzielnie zdiagnozować konkretne
problemy w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz
proponować możliwe rozwiązania.
K_U17 Potrafi używać języka pisanego we własnych tekstach,
kontrolując ich wpływ na odbiorcę.
K_U19 Potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem
komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z
jego zaawansowanych funkcji.
K_U21 Potrafi stosować się do zasad wynikających z
odpowiednich regulacji prawnych dotyczących ochrony
własności intelektualnej
K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i jest
gotowy do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
K_K07 Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu
projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych.
K_K08 Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą
wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i
lingwistyczną.
K_K09 Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł
w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia
umiejętności zawodowych.
K_K10 Jest gotowy do samodzielnego wyznaczania kierunku
własnego rozwoju i dokształcania się.
K_K11 Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych,
inspirowania działalności na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia seminarium:
1) obecność na zajęciach i aktywny udział w dyskusjach
2) referat: krytyczna analiza wybranej publikacji naukowej
(artykuł, rozdział w monografii) w planowanym obszarze
pracy dyplomowej
3) referat: analiza pilotażowa / studium przypadku na próbie
planowanego materiału badawczego z użyciem planowanej
metody
4) sformułowanie tematu pracy i przygotowanie
szczegółowego planu pracy (spis treści + zwięzły opis
zawartości rozdziałów)
Nieobecności:
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli
student(ka) ma więcej niż dwie nieobecności, łącznie z
usprawiedliwionymi, powinien/powinna zwrócić się do
wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia
materiału z zajęć, na których był(a) nieobecny/nieobecna, i
zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Jeśli
nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do
niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura (podstawowa)
Czyżewski, M., M. Otrocki, T. Piekot i J. Stachowiak (red.)
(2017) Analiza dyskursu publicznego: przegląd metod i
perspektyw badawczych, Warszawa: Sedno.
Duszak, A. i N. Fairclough (red.) (2008) Krytyczna analiza
dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji
społecznej, Kraków: Universitas.
Kress, G., van Leeuwen, T. (2001) Multimodal discourse. The
modes and media of contemporary communication, London:
Arnold.
Machin, D. (2007) Introduction to multimodal analysis,
London: Hodder Arnold.
5
Paltridge, B. (2012) Discourse analysis: An introduction, New
York: Bloomsbury.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: