Analiza dyskursu publicznego – O tym się mówi na świecie 3500-JIS-2-ADP-SWIAT
Kurs „Analiza dyskursu publicznego: o tym się mówi na świecie” ma na celu przedstawienie praktycznych zastosowań metod i narzędzi badawczych Krytycznej Analizy Dyskursu (KAD) w zakresie analizy dyskursu publicznego, w szczególności tekstów medialnych dotyczących aktualnych wydarzeń w sferze publicznej na świecie. Zajęcia skupiają się na analizie opisów i ocen wybranych zdarzeń w różnych mediach (głównie obszaru anglojęzycznego) z uwzględnieniem kontekstu społeczno-polityczno-historycznego.
Jednocześnie praktyka badawcza pozwoli studentom pogłębić teoretyczną wiedzę z zakresu (krytycznej) analizy dyskursu publicznego, a także rozwinie ich umiejętności krytycznego odbioru tekstów medialnych w roli świadomego odbiorcy mediów.
Przedmiotem analizy są teksty należące do różnych gatunków medialnych, w tym artykuły prasowe, wywiady, reportaże, debaty, wiadomości telewizyjne, oraz reprezentujące różne media, w tym prasę, telewizję, media internetowe oraz nowe media masowe (także media społecznościowe).
Studentki / studenci posiądą praktyczną wiedzę z zakresu metodologii (stawiania założeń badawczych, wyboru materiałów do badań, metod jakościowych oraz ilościowych) oraz nauczą się posługiwać nowoczesnymi narzędziami badań nad dyskursem.
Podczas kursu analizowane będą materiały dotyczące aktualnych wydarzeń na świecie oraz materiały pomocnicze umożliwiające naświetlenie ich szerszego kontekstu oraz głębszą analizę krytyczną tematu.
Nakład pracy:
Zajęcia: 30 godzin
Czytanie literatury: 10 godzin
Przygotowanie do zajęć: 10 godzin
Przygotowanie prezentacji (w parach): 20 godzin
Pisemne prace domowe: 20 godzin
Razem: 90 godzin
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent
K_W02 Ma pogłębioną wiedzę o językowych aspektach komunikacji publicznej, międzykulturowej oraz specjalistycznej.
K_W09 Ma orientację we współczesnym życiu intelektualnym i kulturalnym w Polsce i w wybranych rejonach świata.
K_U08 Potrafi krytycznie analizować język debat publicznych (np. politycznych i publicystycznych) pod kątem stosowanych w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych.
K_U09 Posiada umiejętność formułowania i prezentowania – w różnych formach i za pośrednictwem różnych mediów – krytycznych opinii o zjawiskach społecznych oraz mechanizmach językowych komunikacji międzyludzkiej zachodzącej w rozmaitych kontekstach kulturowych i zawodowych.
K_U10 Posiłkując się wiedzą z zakresu socjologicznej analizy
dyskursu i badań nad komunikacją społeczną, potrafi krytycznie dobierać dane i metody analiz oraz formułować wnioski.
K_U20 Potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym na poziomie B2+, również z wykorzystaniem nowych technologii.
K_K03 Jest otwarty na kontakty z ludźmi z odmiennych kręgów kulturowych, wykazuje empatię oraz zrozumienie dla inności.
K_K08 Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną.
K_K09 Jest gotowy do poszukiwania nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia
umiejętności zawodowych
Kryteria oceniania
Metoda:
obecność na zajęciach, udział w dyskusji i praca na zajęciach, prace domowe pisemne, prezentacje multimedialne w parach
Kryteria:
Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli student ma więcej niż dwie nieobecności, łącznie z usprawiedliwionymi, powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w
świetle Regulaminu Studiów.
Ocena końcowa jest sumą części składowych, o następującej wadze:
udział w dyskusji i praca na zajęciach: 0-30%
prace domowe: 0-35%
prezentacje w parach: 0-35%
Ocena końcowa:
99%-100 - 5!
98% - 91% - 5
90% - 86% - 4,5
85% - 76% - 4
75% - 71% - 3,5
70% - 60% - 3
poniżej 60% - 2
Literatura
Barthes, R. (1977) Image , Music , Text. London: Fontana
Bednarek, Monika i Helen Caple (2012) News discourse: Chapter 3: News values (39-83), 120-124; Chapter 9: Killing Osama: a case study of online news (197-218), London/New York: Continuum.
Bell, A. (1991) The Language of News Media, Oxford: Blackwell.
Hart, Christopher (2014) Discourse, grammar and ideology: Chapter 3: Visuation (71-103), New York/London: Bloomsbury.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: