Interakcje symboliczne, światy społeczne i areny konfliktu 3500-FAKM-ISYM
Przedmiotem prac konwersatorium jest teoria interakcjonizmu
symbolicznego jako orientacja badawcza, która umożliwia
dogłębne rozumienie i wyjaśnianie procesów społeczno-
kulturowych, w których kluczowe jest tworzenie, kontrolowanie i
zmiana znaczeń społecznych w oddziaływaniach wzajemnych i
działaniach zbiorowych. Konwersatorium oferuje szersze
odczytanie orientacji interakcjonizmu symbolicznego, która nie
zamyka się w problematyce socjologii jednostki, mikrosocjologii
i oddziaływań face to face. Przedstawiane będą i dyskutowane
zagadnienia związane z negocjowaniem znaczeń społecznych i
zmianą porządku społecznego. Analizowane będą
nieustrukturyzowane i ustrukturyzowane interakcje społeczne o
różnym stopniu złożoności, w tym światy społeczne tworzone
wokół działań podstawowych takich jak specyficzna działalność
profesjonalna, hobbistyczna, przestępcza, religijna, polityczna, i
in. Ukazane zostaną wymiary władzy i kontroli w interakcjach
społecznych, ich aspekty rytualne i emocjonalne. Podjęta
zostanie problematyka naznaczania społecznego, stygmatyzacji i
dewiacji. W szczególności wyeksplikowane zostanie pojęcie
interakcji symbolicznej jako interakcji interpretacyjnej,
komunikacyjnej i performatywnej. Omówiona zostanie kluczowa
koncepcja definiowania sytuacji interakcyjnej. Podkreślona
zostanie innowacyjność i przydatność symboliczno-interakcyjnej
koncepcji ról społecznych. Procesualne podejście
interakcjonizmu symbolicznego wyraża się w ogniskowaniu
uwagi na działaniach zbiorowych. Dyskutowane będzie
symboliczno-interakcyjne podejście do niepokojów społecznych i
protestów. Kontekstem dla dyskutowanych zagadnień
pozostawać będą problemy społeczeństwa demokratycznego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i
metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest
refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania
społecznego i nierówności społecznych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i
mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i
jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji
międzykulturowej
K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych
międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych
odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej
lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach
organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń
wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych
K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru
określonej perspektywy teoretycznej
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne
skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi
formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych
wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały
niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w
języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi
technologiami
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz
metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i
kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich
konsekwencji
K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu
jednostki i społeczeństwa
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z
problemami życia społecznego i ich badaniem
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się
dowodami naukowymi
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i
metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach i uczestniczenie w dyskusji; prezentacja na
podstawie lektury; esej na temat związany z problematyką
konwersatorium.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających
usprawiedliwieniu: 3
Zasady zaliczania poprawkowego: zaliczenie lektur i esej zgodny ze
standardami
Literatura
1. Becker H. S., Outsiderzy. Studia socjologii dewiacji,
Warszawa 2009, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 5-22.
2. Blumer H., Niepokój społeczny i protest zbiorowy, w: E.
Hałas, Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej.
Charles H. Cooley, George H. Mead, Herbert Blumer,
Lublin 1994, Redakcja Wydawnictw KUL, s. 97-118.
3. Blumer H., Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i
metoda, Kraków 2007, Zakład Wydawniczy "Nomos", s.
49-60.
4. Goffman E., Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006,
Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 97-113.
5. Hałas E., Interakcjonizm symboliczny. Społeczny
kontekst znaczeń, Warszawa 2006, Wydawnictwo
Naukowe PWN, s. 118-131.
6. Hałas E., Herbert Blumer – socjolog negocjowanego
ładu w społeczeństwie demokratycznym, w: Blumer H.,
Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda,
Kraków 2007, Zakład Wydawniczy "Nomos", s. VII-XX.
7. Hałas E., Konwersja. Perspektywa socjologiczna,
Warszawa 2007: Wydawnictwo Scholar, s. 84-91.
8. Kacperczyk A., Zastosowanie koncepcji społecznych
światów w badaniach empirycznych, w: E. Hałas, K.T.
Konecki (red.), Konstruowanie jaźni i społeczeństwa.
Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego,
Warszawa 2005: Wydawnictwo Scholar, A: s. 167-178;
B: 178-189.
9. Lofland J. et al., Analiza układów społecznych.
Przewodnik metodologiczny po badaniach społecznych,
Warszawa 2009, s. 175-191.
10. Strauss A. L., Continual Permutations of Action, New
York: Aldine de Gruyter, s. 225-243.
11. Strauss A. L., Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu
tożsamości, Kraków 2013: NOMOS, s. 66-61.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: