Antropologia i świat współczesny 3500-FAKM-ANSW
Tematyka proponowanych zajęć dotyczy różnych obszarów zainteresowań współczesnej antropologii. Konieczność zrozumienia znaczenia zróżnicowania kulturowego staje się powszechna w różnych dziedzinach życia – począwszy od medycyny i edukacji, poprzez turystykę, problematykę etniczności, migracji, pomocy rozwojowej a kończąc na polityce, administracji państwowej i wojskowości. W ramach dyscypliny trwa ożywiona dyskusja dotycząca możliwych zastosowań antropologii, zastosowań „wiedzy o kulturze” w praktyce. Dyskutowanym przedmiotem sporów jest określenie granicy między antropologią jako działalnością naukową, a zaangażowaniem antropologów w rozwiązywanie problemów społecznych współczesnego świata. W tekstach omawianych podczas zajęć poszukiwać będziemy możliwych odpowiedzi dotyczących etycznego uprawiania antropologii w różnych (naukowych i nienaukowych) obszarach działalności.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia socjologiczne
K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W07 jest świadomy istnienia różnych rodzajów organizacji społeczeństwa w przeszłości i współcześnie
K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych
K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach
K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne
K_W12 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką
K_W13 jest świadomy znaczenia grupy w budowaniu społecznej tożsamości człowieka
K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata
K_W16 posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa
K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych
K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej
K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne
K_W25 posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi
K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej
K_U17 potrafi formułować sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania
K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji
K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego
K_K03 potrafi dzielić się posiadaną wiedzą socjologiczną
K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy
K_K11 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej
K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej
K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej)
Kryteria oceniania
Dyskusja na zajęciach, prezentacja
Egzamin ustny
Literatura
Literatura (propozycje):
Bergman R. (2018), Utopia dla realistów, Warszawa;
Harvey D. (2016), Przestrzenie globalnego kapitalizmu, Warszawa;
Leszczyński A. (2017), Eksperymenty na biednych, Warszawa;
Lorenzi J. (2018), Świat przemocy, Warszawa;
Jasionowska J. & Kaniowska K. reds. (2017), Kolokwia antropologiczne II, Warszawa;
Kedia S. & Willigen J. eds., (2005), Applied Anthropology. Domains of Application, London;
Klein N. (2017), Nie to za mało. Jak stawiać opór polityce szoku i stworzyć świat jaiego nam trzeba, Warszawa;
Maskell L. & Pels P. eds. (2006), Embedding Ethics, Oxford – New York;
Murray D. ( 2017), Przedziwna śmierć Europy, Warszawa;
Nowicka E. (2004), Badanie kultury – Kontynuacje. Elementy Teorii antropologicznej, Warszawa;
Welzer H. (2016), Samodzielne myślenie, Poznań;
Wolfe A. ed. (1994), Anthropological Contributions to Conflict Resolution, London;
WylieCh. (2019), Mindf*ck. Cambridge Analitica, czyli jak popsuć demokrację, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: