Aktywizm cyfrowy. Nowe media, datafikacja i ruchy społeczne 3500-FAKM-AK-scc
Na zajęciach zostaną omówione następujące kwestie oraz problemy badawcze: 1. teorie ruchów społecznych (koncepcja zachowań zbiorowych, mobilizacja zasobów, model procesu politycznego, nowe ruchy społeczne, podejścia relacyjno-sieciowe); 2. koncepcje mediów cyfrowych (nowe media, alternatywne media, medializacja protestu); 3. Mobilizacja społeczna przy użyciu cyfrowych technologii komunikacyjnych; 4. Praktyki i sposoby działania haktywistów; 5. Zaangażowane dziennikarstwo obywatelskie; 6. Ruchy społeczne w sieciach komunikacyjnych i internetowych, ruchy o strukturze sieciowej; 7. Logika działania konektywnego, sieciowe modele organizacji; 8. Zagadnienie działania w przestrzeni hybrydowej online/offline; 9. Aktywizm w mediach społecznościowych: Facebook, Instagram, Twitter, TikTok i inne platformy; 10. Aktywizm w mediach hybrydowych - sposoby użycia wielości kanałów komunikacyjnych; 11. Marketing obywatelski, czyli promowanie wartości w przestrzeni cyfrowej; 12. Przestrzeń cyfrowa jako dobro wspólne i podstawa do działania codziennego oraz mobilizacji na rzecz protestu; 13. Infrastruktura jako zasób dla aktorów władzy; 14. Protesty w obronie wolnego dostępu do treści cyfrowych; 15. Aktywizm analityczny jako sposoby wykorzystania platform cyfrowych i technologii datafikacji; 16. Rzecznictwo w mediach cyfrowych; 17. Reaktywny i proaktywny aktywizm danych; 18. Inwigilacja ruchów społecznych w Internecie oraz formy oporu; 19. Algorytmizacja życia społeczno-politycznego; 20. Cyfrowe sposoby produkcji wiedzy w ruchu społecznym; 21. Oddolne formy datafikacji w ruchach środowiskowych i klimatycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W02 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W03 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W04 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi
K_W08 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
Umiejętności
K_U01 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U02 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U03 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U04 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_U05 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
Kompetencje społeczne
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
K_K02 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K03 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K04 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K05 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Prezentacja grupowa, zaliczenie na ocenę.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
19.02. Wprowadzenie
5.03. Lievrouw, L. (2012) Media alternatywne i zaangażowanie społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 189-220.
19.03. Lievrouw, L. (2012) Media alternatywne i zaangażowanie społeczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 125-151.
26.03. Castells, M. (2013) Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 169-176 oraz 209-228.
9.04. Podział na grupy czytelnicze! Grupa 1, Facebook: Tsatsou, P. (2018) ‘Social Media and Informal Organisation of Citizen Activism: Lessons From the Use of Facebook in the Sunflower Movement’, Social Media and Society, 4(1), s. 1–12. Grupa 2, Twitter: Hopke, J. E. (2015) ‘Hashtagging Politics: Transnational Anti-Fracking Movement Twitter Practices’, Social Media and Society, 1(2), s. 1–12. Grupa 3, Instagram: Molder, A. L. et al. (2021) ‘Framing the Global Youth Climate Movement: A Qualitative Content Analysis of Greta Thunberg’s Moral, Hopeful, and Motivational Framing on Instagram’, International Journal of Press/Politics. Grupa 4, TikTok: Hautea, S. et al. (2021) ‘Showing They Care (Or Don’t): Affective Publics and Ambivalent Climate Activism on TikTok’, Social Media and Society, 7(2), s. 1–14.
23.04. Brylewska, O., Chałubiński, P. and Stępniowska, K. (2014) ‘ACTA – Źródła protestu’, in Jurczyszyn, Ł. et al. (eds) Obywatele ACTA. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności, s. 14–39.
14.05. Karpf, D. (2016) Analytic Activism. Digital Listening and the New Political Strategy. Oxford: Oxford University Press, s. 59-92.
28.05. Renzi, A. and Langlois, G. (2015) ‘Data Activism’, in Langlois, G., Redden, J., and Elmer, G. (eds) Compromised Data. From Social Media to Big Data. London and New York: Bloomsbury Academic, s. 202–225.
11.06. Gutierrez, M. (2018) Data Activism and Social Change. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, s. 49-96.
25.06. Zaliczenie – prezentacje grupowe.
Literatura dodatkowa:
• Bennett, W. L. and Segerberg, A. (2013) The Logic of Connective Action. Cambridge: Cambridge University Press.
• Dencik, L., Hintz, A. and Cable, J. (2016) ‘Towards data justice? The ambiguity of anti-surveillance resistance in political activism’, Big Data and Society, 3(2), s. 1-12.
• Earl, J. and Kimport, K. (2011) Digitally Enabled Social Change. Cambridge, MA: The MIT Press.
• Jemielniak, D. and Przegalińska, A. (2020) Społeczeństwo współpracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
• Jurczyszyn, Ł. et al. (eds) (2014) Obywatele ACTA. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.
• Karpf, D. (2016) Analytic Activism. Digital Listening and the New Political Strategy. Oxford: Oxford University Press
• Melgaco, L. and Monaghan, J. (eds) (2018) Protests in the Information Age. Social Movements, Digital Practices and Surveillance. London and New York: Routledge.
• Milan, S. (2015) ‘When Algorithms Shape Collective Action: Social Media and the Dynamics of Cloud Protesting’, Social Media and Society, 1(2), s. 1-10.
• Nunes, R. (2014) Organisation of the Organisationless: The Question of Organisation After Networks. Berlin: PML Books.
• Penney, J. (2017) The Citizen Marketer. Promoting Opinion in the Social Media Age. New York: Oxford University Press.
• Sun, Y. and Huang, V. G. (2021) ‘Embedded data activism: the institutionalization of a grassroots environmental data initiative in China’, Chinese Journal of Communication. Routledge, s. 1-23.
• Treré, E. (2019) Hybrid Media Activism: Ecologies, Imaginaries, Algorithms. London: Routledge.
• Tufekci, Z. (2017) Twitter and Tear Gas. The Power and Fragility of Networked Protests. New Haven & London: Yale University Press.
• Wróblewski, M. and Goszczyński, W. (2020) ‘Konflikty wokół monitoringu jakości powietrza w Polsce. Infrastruktury, standardy i dane’, Studia Socjologiczne, 239(4), s. 155-182.
• Zaród, M. (2017) ‘Hakerzy i kolektywy hakerskie w Polsce. Od operacjonalizacji do laboratoriów i stref wymiany’, Studia Socjologiczne, 1(224), s. 225–252.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: