Socjologia - współczesne perspektywy badawcze 3500-FAK-WH-OG
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi projektami
badawczymi i praktycznymi (ale z mocnym komponentem badawczym)
realizowanymi w obszarze socjologii. Wspólną cechą omawianych
projektów będzie powiązanie z tematyka cyfrowości lub wykorzystanie
cyfrowych narzędzi badań społecznych. Przyjrzymy się aspektom
metodologicznym i realizacyjnym ale też popatrzymy na niektóre aspekty
technologii oczami badaczy społecznych.
Tematy będzie łączyło też to, że będą dotyczyły spraw aktualnych,
obecnych w dyskursie publicznym.
Będziemy bazować na specjalnie dobranych pod kątem tematyki zajęć
materiałach, w tym podcastach, wywiadach, webinarach, raportach,
artykułach.
Zajęcia będą miały silny komponent pracy własnej - studenci będą brali
udział w różnorodnych zadaniach, quizach, dyskusjach on-line.
Przykładowe tematy, jakie mogą zostać poruszone na zajęciach:
- obszary rzeczywistości społecznej widziane przez pryzmat tematyki
cyfrowości jak np. rynek pracy, edukacja, decyzje polityczne, zjawiska
rynkowe
- rozwiązania metodologiczne i techniczne (np. zarządzanie danymi,
prywatność, wykorzystanie danych przez duże instytucje)
- projekty o charakterze społecznym powiązane z wykorzystaniem nowych
technologii (prowadzonych np. przez organizacje pozarządowe czy
samorządowe)
- przykłady zastosowań najnowszych rozwiązań technologicznych i ich wpływu
na życie codzienne ludzi (np. tzw. inteligentne miasta, inteligentne domy, roboty
w życiu codziennym).
Powyższe tematy są tematami przykładowymi. Ich ostateczny dobór
zostanie poprzedzony wstępnym spotkaniem ze studentami i
studentkami na początku semestru.Dodatkowo poszczególne zajęcia i
ich kolejność będą planowane z uwzględnieniem tego jakie zjawiska są
obecne w dyskursie publicznym, istotnych wydarzeń medialnych czy
publikowanych w danym czasie badań.
Ze względu na różnorodność dostępnych źródeł interesujących materiałów
poszczególne tematy mogą być realizowane różny sposób. Będziemy łączyć
elementy pracy własnej z materiałem źródłowym, słuchania wykładów,
udziału w forum dyskusyjnym. Będziemy sięgać po formy mniej klasyczne
– jak np. udział w wydarzeniach on-line (konferencjach, seminariach),
słuchać podcastów, oglądać materiały video. Ważną cechą zajęć będzie
odnoszenie się do konkretnych przykładów – case’ów - obrazujących
przedstawiane i dyskutowane zagadnienia.
Zajęcia będą wymagały pracy własnej studentów m.in. wykonywania prac
domowych, brania udziału w quizach, dyskusjach na platformie.
Kurs ma charakter asynchroniczny, będzie opierał się na dedykowanym
kursie utworzonym specjalnie na jego potrzeby na platformie Kampus.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań
społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników
badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w
społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i
instytucji społecznych
K_U03 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn
wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia
społecznego i ich badaniem
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K08 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań
społecznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: