Jak prowadzić warsztaty antydyskryminacyjne? Teorie relacji międzygrupowych w praktyce 3500-FAK-TRM-scc
Zajęcia mają na celu przygotowanie Studentów i Studentek do świadomego i osadzonego w teorii prowadzenia warsztatów antydyskryminacyjnych oraz integracyjnych skierowanych do różnorodnych grup, które mają szansę przyczynić się do poprawy postaw międzygrupowych.
Podczas kursu Studenci i Studentki zapoznają się z różnorodnymi teoriami oraz badaniami z zakresu relacji międzygrupowych. Omówione zostaną klasyczne teorie postaw międzygrupowych (np. hipoteza kontaktu i jej późniejsze rozszerzenia np. kontakt wyobrażony, hipoteza rozszerzonego kontaktu; teoria tożsamości społecznej, teoria piętna) oraz nowsze modele relacji międzygrupowych (np. teorie emocji grupowych i pojednania, model projekcji grupowej, model treści stereotypu, teoria optymalnej dystyktywności).
Warsztaty będą skoncentrowane wokół problematyki postaw międzygrupowych oraz metod redukcji uprzedzeń i pojednania. Studenci i Studentki poznają przykłady skutecznych interwencji społecznych oraz warsztatów. Na podstawie omówionych teorii, badań oraz praktyk będą mieli/miały za zadanie opracować w grupach własny projekt warsztatów. Wybrane projekty będą mogły zostać zrealizowane (np. w organizacji pozarządowej, szkole lub online).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych
K_U07 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_K05 potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie publicznym lub własnym
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K02 potrafi zainicjować i czynnie uczestniczyć w projektach społecznych
Kryteria oceniania
Projekt grupowy: przygotowanie scenariusza warsztatów integracyjnych lub antydyskryminacyjnych; praca pisemna na wybrany temat dotyczący metod redukcji uprzedzeń.
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2
Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie
Literatura
Amnesty international (2011). Poradnik dla Facylitatorów i Facylitatorek. Poradnik aktywnego uczestnictwa w edukacji praw człowieka.
Bauman, Z. (2003). O tarapatach tożsamości w ciasnym świecie. ER (R) GO: Teoria–Literatura–Kultura (6), 9-25.
Bilewicz, M., Kofta, M. (red.) (2011). Wobec obcych. Warszawa: PWN. Fragmenty.
Brewer, M. B. (1999). The psychology of prejudice: Ingroup love or outgroup hate?. Journal of Social Issues, 55, 429-444.
Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny. (2005). Wydawnictwo CODN.
Goffman, E. (2007). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk: GWP. Fragmenty.
Kędziora K., Grędzińska A., red. (2017). Równoważni. Poradnik antydyskryminacyjny dla osób studiujących i zatrudnionych na Uniwersytecie Warszawskim, Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Kompas. Edukacja o prawach człowieka w pracy z młodzieżą. (2005). Wydawnictwo CODN.
Otten, S., Sassenberg, K., & Kessler, T. (red). (2009). Intergroup Relations: The Role of Motivation and Emotion. Psychology Press. Fragmenty.
Stefaniak, A., & Winiewski, M. (2018). Uprzedzenia w Polsce 2017. Oblicza przemocy międzygrupowej, Wydawnictwo Liberi Libri, Warszawa. Fragmenty.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: