ADJ: Badania etnograficzne 3500-ADJ-BADET
Celem kursu jest zapoznanie studentów z specyfiką badań etnograficznych. Omówione zostaną narzędzia umożliwiające prowadzenie badań etnograficznych oraz epistemologiczne podstawy i konsekwencje rożnych podejść badawczych. Pod-czas zajęć uczestnicy poznają zarówno podstawy metodologii badań etnograficznych, jak i spectrum zagadnień, które za ich pomocą można poddać analizie. Przedyskutowane zostaną różne sytuacje badawcze jak sytuacje komunikacyjne. Ponad-to zostaną omówione metody analizy danych właściwe etno-grafii. Dyskutowane będą także kwestie etyczne i polityczne związane z prowadzeniem badań terenowych oraz publiko-waniem wyników badań.
Kurs ma charakter warsztatowy: łączy dyskusję nad wybra-nymi problemami teoretycznymi i metodologicznymi prowa-dzoną w oparciu o literaturę, z pracą nad materiałem empi-rycznym, gromadzonym przez uczestników zajęć.
W trakcie trwania kursu uczestnicy zaplanują i zrealizują własne projekty badawcze oraz będą doskonalili etnograficzny warsztat pisarski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
Kryteria oceniania
udział w dyskusji, prezentacja, przygotowanie projektu badawczego, raport
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu:2
Zasady zaliczania poprawkowego takie same jak w I terminie
Literatura
Piotr Sztompka Życie codzienne – temat najnowszej socjologii w: „Socjologia codzienności”, Znak, 2008, s. 15-50.
Clifford Geertz Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury w: „Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej”, Wydawnictwo Naukowe PTN, 2003, s. 35-58.
Nowicka Ewa Witkowski Maciej Cygan czy Rom? Antropologiczna interpretacja sporu o słowa, „Studia Socjologiczne”, 2018, 3 (230), s. 179-203 (artykuł dostępny online).
Alcida Ramos, Rozmyślając o Yanomami, w: „Amerykańska antropologia postmodernistyczna”, Michał Buchowski (red.), Wyd. Instytut Kultury, Warszawa 1999, s. 202-227.
Referat: Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 4 Relacje w terenie w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
John Lofland i inni. r. Wchodzenie w teren w: „Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych”, PWN, 2019, s. 61-88.
Steinar Kvale: r. Epistemologiczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów, r. Rodzaje wywiadów w: „Prowadzenie wywiadów”, PWN, 2012, s. 41-57, 118-134. Marisol Clark-Ibanez r. Kadrowanie świata społecznego przy użyciu wywiadu fotograficznego w: „Badania wizualne w działaniu. Antologia”, Bęc Zmiana, 2011, s. 39-66.
Robert Kozinets r. 4 Metoda netetnograficzna oraz fragment r. 5 Planowanie badań i wejście w teren w: “Netetnografia – badania etnograficzne online”, PWN, 2012, s. 91-118.
Brandy M. Jenner & Kit C. Myers Intimacy, rapport, and exceptional disclosure: a comparison of in-person and mediated interview contexts, “International Journal of Social Research Methodology”, 2018.
Uwe Flick r. Od pomysłu na badania do pytań badawczych, r. 3 Dobór próby, selekcja materiałów i zdobywanie dostępu w: „Projektowanie badania ilościowego”, PWN, 2012
Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 2 Projekt badawczy: problemy, przykłady i próbki w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
Joanna Bielecka-Prus Transkrypcja jako działanie interpretacyjne w: „Rocznik Lubuski”, tom 41, część 1, 2015 (dostępny online)
Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 8 Analiza danych w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
Martyn Hammersley, Paul Atkinson r. 9 Pisanie etnografii w: „Metody badań terenowych”, Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: