ADI: Twarze sondażu 3500-ADI-TSO
00. O czym są sondaże:
Dlaczego na proste pytania nie zawsze można udzielić prostych odpowiedzi, czyli o praktycznych pożytkach z teorii opisu i wnioskowania statystycznego. Prosta proporcja - polityków popularności wzrosty u spadki. Zasięg pisma, segmentacja klientów: kim oni są i czym się różnią od siebie. Badania cenowe - ile klienci zechcą zapłacić. Czym kierują się konsumenci kupując produkt - conjoint. Dobra matura - dylematy kalibracji pytań testowych. Budżet czasu - kiedy studenci Warszawy zasypiają. Postawa wobec obcych, satysfakcja konsumenta, ocena jakości rządzenia – jak to zmierzyć w sondażu?
01. Czym jest sondaż?
Sondaż dla sprzedawcy, producenta, wydawcy.
Sondaż dla administracji, władzy publicznej.
Sondaż dla socjologa, ekonomisty, geografa, biologa.
Statystyczny rdzeń sondażu.
02. Sondaż jako badanie statystyczne
Struktura badania statystycznego:
przedmiot - populacja,
zakres- zmienne,
cel - parametry populacyjnych rozkładów
metoda – dobór próba, opis próby
wynik – estymacja / testowanie hipotez o populacji na
podstawie parametrów próby
03. Dobry sondaż
Dobry kwestionariusz: teoria socjologiczna, wskaźniki, pytania kwestionariuszowe, zmienne.
Dobra próba losowa - praktyczne pożytki z rachunku prawdopodobieństwa sondażu.
Dobry sposób rejestrowania odpowiedzi respondentów - jak wyeliminować efekt ankieterski.
Dobra analiza danych - adekwatny opis statystyczny i poprawne wnioskowanie.
04. Kwestionariusz
Zmienna – wskaźnik – parametr populacji
Model pomiarowy, przyczynowy
05. Próba
Co jest niezbędne do wylosowania próby?
Operat losowania i jego jakość.
Schemat doboru: warstwowanie, alokacja, optymalizacja
Dobór nie całkiem losowy
06. Realizacja
Sposoby komunikacji z respondentem i ich własności
Czy ankieterzy oszukują – efekt ankieterski. Dlaczego CAPI.
Lekarstwo na złą realizację - terenowa kontrola jakości pracy ankieterów.
07. Sondaż a rachunek prawdopodobieństwa
Statystyczne doświadczenie losowe:
Moneta, urna, zbiór możliwych wyników
Probabilistyczny dobór próby
Twierdzenia o zbieżności – zmienne losowe
Przykład: populacja N=4, próba n=2
Granice stosowalności twierdzeń granicznych
08. Reprezentatywność
Reprezentatywność próby – własność próby czy własność procedury doboru próby
Czy próba niedostatecznie reprezentatywna może być podstawą dobrych oszacowań
09. Jednostki niedostępne a dokładność oszacowań
Non-respons - jaka część wylosowanych wzięła udział w badaniu?
Quasi-przedział ufności
Stopień realizacji próby a dokładność oszacowań
Informacje zewnętrzne a non-respons.
10. Błędne przeświadczenia, mitologie i oszustwa
Wielkość populacji a wielkość próby
Próba rezerwowa
Wagi porealizacyjne
Random route jako antidotum na non-response
„Sondaże”
11. Sondaż według podręcznika
Przegląd problemów
Etap 0: Zespół, budżet, komunikacja
Etap 1: Zamówienie, kwerendy, projekt badania
Etap 2: Pilotaże
Etap 3: Przetarg, kontrakt
Etap 4: Realizacja
Etap 5: Analiza danych
Etap 6: Dokumentacja przebiegu badania
Etap 7: Raport
12. Zamawiamy sondaż w agencji badawczej
Co zamawiamy, za co płacimy
Wiarygodna agencja badawcza
13. Case study nr 1: Złe zapytanie przetargowe
14. Case study nr 2: sondaż „norweski”
15. Gdzie się uczyć projektowania i prowadzenia badań sondażowych
Duże międzynarodowe badania sondażowe
Duże badania sondażowe w Polsce
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W07 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W08 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_W09 wie jak zaplanować i zrealizować złożone ilościowe i jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych
K_U06 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji
K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
raport, prezentacja, przygotowanie projektu badawczego
Literatura
Literatura podstawowa
Bienner, P. P., Leeuw, E. D. de, Eckman, S., Edwards, B., Kreuter, F., Lyberg, L., … West, B. T. (2017). Total Survey Error in Practice. Wiley.
Kalton, G. (1983). Introduction to survey sampling. Quantitative Applications in the Social Sciences (Book 35). Sage Publications
Lissowski G. (1971). Problem jednostek niedostępnych w reprezentacyjnych badaniach socjologicznych, w: Szaniawski K. (red) Metody Matematyczne w socjologii. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
MZ-WHO (2010). Globalny sondaż dotyczący używania tytoniu przez osoby dorosłe (GATS). Polska 2009-2010. Ministerstwo Zdrowia, Warszawa, 2010.
Saris, W. E., & Gallhofer, I. N. (2014). Design, Evaluation, and Analysis of Questionnaires for Survey Research. Wiley.
Stopher, P. (2012). Collecting, Managing, and Assessing Data Using Sample Surveys (p. 560). Cambridge University Press.
Literatura pomocnicza
AAPOR (2003 ) Interviever Falsification in Survey Research Current Best Methods for Prevention Detection and Repair of Its Effects, April 21, 2003.
https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/falsification.pdf
AAPOR (2019) Report of the AAPOR Task Force on Transitions from Telephone Surveys to Self-Administered and Mixed-Mode Surveys
https://www.aapor.org/getattachment/Education-Resources/Reports/Report-of-the-Task-Force-on-Transitions-from-Telephone-Surveys-FULL-REPORT-FINAL.pdf.aspx
AAPOR (2016) Evaluating Survey Quality in Today’s Complex Environment.
https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/AAPOR_Reassessing_Survey_Methods_Report_Final.pdf
AAPOR (2016) Task Force Report on Address-based Sampling.
https://www.aapor.org/getattachment/Education-Resources/Reports/AAPOR_Report_1_7_16_CLEAN-COPY-FINAL-(2).pdf.aspx
AAPOR (2014) Current Knowledge and Considerations Regarding Survey Refusals.
https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/RefusalTF_FINAL090814.pdf
AAPOR (2014) Social Media in Public Opinion Research.
https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/AAPOR_Social_Media_Report_FNL.pdf
AAPOR (2014) Mobile Technologies for Conducting, Augmenting and Potentially Replacing Surveys.
https://www.aapor.org/getattachment/Education-Resources/Reports/REVISED_Mobile_Technology_Report_Final_revised10June14.pdf.aspx
AAPOR (2013) Non-Probability Sampling.
https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/NPS_TF_Report_Final_7_revised_FNL_6_22_13.pdf
AAPOR (2010) 2010 Cell Phone Task Force Report
https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/MainSiteFiles/2010AAPORCellPhoneTFReport.pdf
AAPOR (2010) Opt In Online Panel Task Force Report.
https://academic.oup.com/poq/article-abstract/74/4/711/1832222?redirectedFrom=PDF
AAPOR (2015), The Code of Professional Ethics and Practices (Revised 11/30/2015). https://www.aapor.org/Standards-Ethics/AAPOR-Code-of-Ethics/AAPOR_Code_Accepted_Version_11302015.aspx
AAPOR (2016) Standard Definitions. Final Dispositions of Case Codes and Outcome Rates for Surveys. Revised 2016.
https://www.aapor.org/AAPOR_Main/media/publications/Standard-Definitions20169theditionfinal.pdf
Bienner, P. P., Leeuw, E. D. de, Eckman, S., Edwards, B., Kreuter, F., Lyberg, L., … West, B. T. (2017). Total Survey Error in Practice. Wiley.
Callegaro, M. (2014). Online Panel Research: A Data Quality Perspective. Wiley.
Cochran, W. G. (1977). Sampling Techniques (p. 428). John Wiley & Sons, Inc.
ESOMAR (2014), Esomar/Wapor Guideline On Opinion Polls And Published Surveys,
https://www.esomar.org/uploads/public/knowledge-and-standards/codes-and-guidelines/ESOMAR-WAPOR-Guideline-on-Opinion-Polls-and-Published-Surveys-August-2014.pdf
Groves, R. M. (2004). Survey Errors and Survey Costs (p. 613). John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
Groves, R. M., Fowler, F. J., Couper, M. P., Lepkowski, J. M., & Singer, E. (2009). Survey methodology (Vol. 3, p. 461). John Wiley and Sons.
Groves, R. M., & Lyberg, L. (2011). Total Survey Error: Past, Present, and Future. Public Opinion Quarterly, 74(5), 849–879.
Kish, L. (1987). Statistical Design for Research (p. 267). John Wiley & Sons, Inc.
Kish, L. (1965). Survey Sampling (p. 643). John Wiley & Sons.
Laaksonen, S. (2018). Survey Methodology and Missing Data : Tools and Techniques for Practitioners. Springer.
Lavrakas, P. J. (2019). Experimental Methods in Survey Research : Techniques that Combine Random Sampling with Random Assignment. Wiley.
Lissowski, G. (1971). Problem jednostek niedostępnych w reprezentacyjnych badaniach socjologicznych. In Metody matematyczne w socjologii. Zaganienia wybrane. Pod redakcją Klemensa Szaniawskiego (pp. 7–34). Ossolineum.
Lissowski, G., Haman, J., & Jasiński, M. (2008). Podstawy statystyki dla socjologów (p. 670). Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Lumley, T. (2010). Complex Surveys : A Guide to Analysis Using R. (Wiley, Ed.). Wiley & Sons.
Miller, K. (2014). Cognitive Interviewing Methodology. Wiley.
MZ-WHO (2010). Globalny sondaż dotyczący używania tytoniu przez osoby dorosłe (GATS). Polska 2009-2010. Ministerstwo Zdrowia, Warszawa, 2010.
OFBOR (2011) Przewodnik ESOMAR WAPOR - Sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań.
http://www.ofbor.pl/public/File/OFBOR_ESOMAR-WAPOR%20Guide_PL11_08_01.pdf
Saris, W. E., & Gallhofer, I. N. (2014). Design, Evaluation, and Analysis of Questionnaires for Survey Research. Wiley.
Stopher, P. (2012). Collecting, Managing, and Assessing Data Using Sample Surveys. Cambridge University Press.
Wallgren, A., & Wallgren, B. (2014). Register-based Statistics : Statistical Methods for Administrative Data. Wiley.
Weisberg, H. F. (2005). The Total Survey Error Approach. The University of Chicago Press.
Zieliński, R. (2008). Estymacja frakcji. Matematyka Stosowana, (9), 76–90.
Zieliński, R. (2009). Przedział ufności dla frakcji. Matematyka Stosowana, (10), 1–17.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: