Socjotechnika propagandy w reklamie 3402-10SPwR
Zajęcia zostaną podzielone na cztery bloki. Pierwszy obejmuje zapoznanie z teoriami krytycznymi, które będą stanowiły ramę dla dalszych analiz: wybranymi pracami Z. Baumana, J. Baudrillarda, M. Horkheimera, Th. Adorno, G. Ritzera. Spróbujemy przyjrzeć się im nie tylko na poziomie samej teorii, ale przede wszystkim praktycznego zastosowania w analizie.
Drugi blok obejmie różne perspektywy analizy reklamy – począwszy od klasycznej analizy semiotycznej Barthesa i Eco, przez retorykę i poetykę, po mechanizmy psychologiczne.
W trzecim bloku przyjrzymy się komunikowaniu ról społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem płci kulturowej
Czwarty i ostatni blok obejmie zmianę – poddamy refleksji procesy, w których reklama definiuje nowe populacje i tworzy nowe dyskursy, a także przyjrzymy się znaczeniu zmiany technologicznej i splotu władzy/wiedzy.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student/studentka zna interdyscyplinarne narzędzia analizy dyskursu reklamowego
Student/studentka potrafi analizować tekst reklamowy z wykorzystaniem różnych narzędzi
Student/studentka rozumie związek pomiędzy szerszymi procesami społecznymi a funkcjonowaniem dyskursu reklamowego
Kryteria oceniania
Uczestnicy i uczestniczki zajęć przygotują projekt reklamy, uwzględniający różne aspekty omawianych teorii i modeli analizy. Zostanie on zaprezentowany na ostatnich zajęciach. Ocenie podlega nie kreatywność produktu lub usługi, która będzie przedmiotem projektu, lecz adekwatne i czytelne wykorzystanie teorii omówionych w trakcie zajęć.
Projekty zostaną przygotowane w trzyosobowych grupach.
Literatura
J. Baudrillard Precesja symulakrów w: R. Nycz (red.) Postmodernizm. Antologiaprzekładów, Wyd. baran i Suszczyński, Kraków, 1996
J. Baudrillard Społeczeństwo konsumpcyjne, jego mity i struktury, Sic! Warszawa, 2006
G. Ritzer Makdonaldyzacja społeczeństwa, Muza, Warszawa, 2003
G. Ritzer Magiczny świat konsumpcji Muza, Warszawa, 2012
Cz. Miłosz (wyb.) Kultura masowa Wyd. Literackie, Kraków, 2002
Z. Bauman Życie na przemiał, Wyd. Literackie, Kraków, 2005
G. Makowski Świątynie konsumpcji, Wyd. Trio, Warszawa, 2003
P. Zańko „Zabijemy was słowami”. Prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej i w internecie Wyd. UW, Warszawa 2012
R. Barthes Mitologie, Wydawnictwo KR, Warszawa, 2000
U. Eco Nieobecna struktura, Wyd. KR, Warszawa, 1996
U. Eco Semiologia życia codziennego Czytelnik, Warszawa, 1999
P. Lewiński Retoryka reklamy, WUW, Wrocław, 1999
D. Doliński Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk, 2005
A. Pitrus Znaki na sprzedaż, Wyd. Rebis, Kraków, 2005
A. Courtney, S. Lockeretz A Woman’s Place: An Analysis of the Roles Portrayed by Women in Magazine Advertisements “Journal of Marketing Research”, vol. VIII, 1971
K. Kane The Ideology of Freshness in Femine Hygiene Commercials (w:) Ch. Brunsdon, J. D’Acci, L. Spigel (red.) Feminist Television Criticism: A Reader, Clarendon Press, Oxford, 1997
E. Goffman Gender Advertisements Harper, New York, 1976
J. Bator Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej ISP, Warszawa, 1998
M.Kochan Slogany w reklamie i polityce, Wyd. Trio, Warszawa, 2005
J. Bralczyk Język na sprzedaż, GWP, Gdańsk, 2004
Ph. Ariès Historia dzieciństwa Wyd. Altheia, Warszawa, 2010
J. Bakan Dzieciństwo w oblężeniu, Muza, Warszawa, 2013
M. Lindstrom Dziecko reklamy, Świat książki, Warszawa, 2005
M. Castells Społeczeństwo sieci PWN, Warszawa 2008
M. Lindstrom Zakupologia, Znak, Kraków, 2009
J. Battelle Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję, Wd. Naukowe PWN, Warszawa, 2006
A. Pomieciński Reklama w kulturze współczesnej Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: