Współpraca ze społecznością szkolną i lokalną 3401-SP-AM-WSSL
Celem zajęć jest przygotowanie słuchaczek i słuchaczy do inicjowania, koordynowania, prowadzenia i wspierania współpracy z szeroką rozumianą społecznością szkolną (kadra pedagogiczna, kadra administracyjna, rodzice i opiekunowie prawni, uczniowie i uczennice) oraz społecznością lokalną (w tym lokalnymi instytucjami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, inicjatywami nieformalnymi itp.) w celu wspierania integracji, adaptacji edukacji i włączania dzieci z doświadczeniem migracji dzieci romskich oraz budowania środowiska szkolnego i lokalnego otwartego na różnorodność społeczną. Zajęcia będą zawierać przykłady dobrych praktyk dotyczących liderskiej i animacyjnej roli asystentek i asystentów w inicjowaniu i prowadzeniu współpracy w społeczności szkolnej i lokalnej. W trakcie zajęć zaprezentowana oraz przedyskutowana zostanie perspektywa różnych aktorów i interesariuszy społeczności szkolnej i lokalnej w zakresie możliwości, narzędzi i działań mających na celu wspieranie integracji międzykulturowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka
w sferze wiedzy:
zna (i rozumie, jak działa) system wsparcia dla uczniów i uczennic oraz ich rodzin, w tym m.in. zasady korzystania z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznych, systemu pomocy społecznej
w sferze umiejętności:
potrafi współpracować z dyrekcją, nauczycielkami i nauczycielami oraz specjalistkami i specjalistami w szkole a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami
potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, uwzględniając w tłumaczeniu różnice kulturowe i barierę językową, która może stanowić źródło nieporozumień
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do dzielenia się – z kadrą szkoły a także z polskimi uczniami i uczennicami, ich rodzicami i społecznością lokalną – wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic romskich / z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji
jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych
Kryteria oceniania
rozmowa ewaluacyjna
Literatura
A. Grudzińska (red.), Ukryty program szkoły a równy dostęp do edukacji. Wybór tekstów, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2014
A. Grudzińska, N. Klorek (red.), Szkoła wielokulturowa – organizacja pracy i metody nauczania. Wybór tekstów, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2010
N. Klorek, K. Kubin (red.), Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2012
K. Kubin (red.), (nie)Widzialne granice – o tym co dzieli i co łączy w wielokulturowości, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: