Wpływ doświadczenia migracji na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka 3401-SP-AM-WDM
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy i umiejętności pozwalających właściwie postrzegać i zrozumieć sytuację, uwarunkowania i potrzeby dziecka z doświadczeniem migracji (oraz jego rodziny) w rzeczywistości społecznej i szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji dziecka (i rodziny) z doświadczeniem migracji przymusowej (uchodźstwa). Wiedza i umiejętności pozyskane podczas zajęć mają służyć budowaniu umiejętności opracowywania i wdrażania skutecznego planu wsparcia dla dziecka (z uwzględnieniem jego sytuacji rodzinnej) oraz skutecznego wspierania kadry szkoły (a zwłaszcza nauczycielek i nauczycieli oraz szkolnych zespołów psychologiczno-pedagogicznych), w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracji . W trakcie zajęć omówione zostaną są wybrane zagadnienia z psychologii rozwojowej oraz międzykulturowej, w tym.m.in. wpływ szoku kulturowego (stresu akulturacyjnego) na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka, wpływ doświadczenia uchodźstwa na funkcjonowanie psychospołeczne dziecka i jego rodziny (w tym m.in. objawy i konsekwencje PTSD). Praca z rodziną dziecka z doświadczeniem migracji. Rozpoznawanie wpływu różnych czynników (kulturowych, sytuacyjnych – doświadczenie migracji oraz indywidualnych) na zachowanie dziecka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student/ka:
w obszarze wiedzy:
zna i rozumie czynniki wpływające na psychospołeczne funkcjonowanie dziecka z doświadczeniem migracji
w obszarze umiejętności:
potrafi współpracować z kadrą szkoły, a także z uczniami / uczennicami i ich rodzinami
potrafi wyjaśniać nieporozumienia wynikające z nieznajomości języka, biorąc pod uwagę różnice kulturowe i barierę językową
w obszarze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym
jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się
jest gotowy/a do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem dotyczącym kultury (kraju) pochodzenia uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, wiedzą dotyczącą różnic kulturowych oraz funkcjonowania dziecka z doświadczeniem migracji
jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury
Kryteria oceniania
test
Literatura
N. Klorek (red.), Migracja, tożsamość, dojrzewanie. Adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej (FRS), Warszawa 2015
D. Jagodzińska, M. Pakura, Dziecko romskie – członek społeczeństwa, uczeń, obywatel : mniejszości etniczne w prawie i badaniach ankietowych, [w:] „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 25, 2016
Filmy z serii „Narracje Migrantów” opracowanej przez Fundację na rzecz Różnorodności Społecznej, dostępne na YouTubie na kanale „NarracjeMigrantow” https://www.youtube.com/user/NarracjeMigrantow”, w szczególności filmy „Fatima”, „Po polsku mam na imię Hania” oraz „Syn Mohameda”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: