Współczesne modele resocjalizacji 3401-RES2-1WMRd
Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie współczesnych modeli resocjalizacji w wymiarze teoretycznym i praktycznym.
W części wstępnej zaprezentowana zostanie ewolucja podejścia do resocjalizacji w perspektywie polskiej, europejskiej i światowej. Następnie przedstawione będą współczesne modele oddziaływań korekcyjnych, mieszczące się w nurtach What works? i What else works? Istotna część zajęć to również problematyka ograniczeń i perspektyw resocjalizacji, jej efektywności i miar sukcesu.
Akcentowana będzie konieczność racjonalizacji oddziaływań oraz konsensusu pomiędzy ujęciami teoretycznymi i praktyką resocjalizacyjną. Zaprezentowane zostaną ponadto zagadnienia optymalizacji resocjalizacji i przykłady tej optymalizacji w Polsce i za granicą.
Przedmiot służy również kształtowaniu umiejętności właściwej oceny współczesnych rozwiązań instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych w kontekście ich przydatności resocjalizacyjnej, a także w zakresie zapobiegania demoralizacji, nieprzystosowaniu społecznemu oraz przestępczości i powrotności do przestępstwa.
Szacunkowa liczba godzin, jaką student/ ka powinien/ powinna przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się:
• konwersatorium – 30 godzin
• praca samodzielna – 30 godzin
• przygotowanie do zajęć – 20 godzin
• przygotowanie do egzaminu – 20 godzin
Razem: 100 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
• opisuje współczesne modele resocjalizacji oraz ich aspekty aksjologiczne, teoretyczne i metodyczne
• zna i rozumie genezę kształtowania się współczesnego podejścia do resocjalizacji oraz teoretyczne, instytucjonalne i organizacyjne konteksty przemian w tym zakresie w perspektywie krajowej i międzynarodowej
• definiuje kryteria adekwatności oraz efektywnej implementacji współczesnych modeli resocjalizacji w środowisku instytucjonalnym i pozainstytucjonalnym
w sferze umiejętności:
• krytycznie ocenia funkcjonowanie współczesnych modeli resocjalizacji z puntu widzenia ich przydatności w zakresie zapobiegania demoralizacji, nieprzystosowaniu społecznemu oraz przestępczości i powrotności do przestępstwa
• dokonuje interpretacji praktycznych rozwiązań resocjalizacyjnych pod kątem ich racjonalności i aktualności
w sferze kompetencji społecznych:
• analizuje i poddaje naukowej weryfikacji funkcjonowanie współczesnych modeli resocjalizacji na płaszczyźnie teoretycznej i praktycznej w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych
Kryteria oceniania
Wiedza
• egzamin ustny
• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)
• kontrola obecności
Umiejętności
• egzamin ustny
• ocena ciągła (stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia, aktywność na zajęciach)
Kompetencje społeczne
• egzamin ustny
• ocena ciągła (aktywność na zajęciach)
Literatura
1. Ambrozik, Wiesław, Konopczyński, Marek, (red.) Współczesne problemy resocjalizacji. W stronę integracji teorii z praktyką, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2022
2. Muskała, Maciej, „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2016, s. 175-221
3. Opora, Robert, Breska, Radosław, Jezierska, Joanna, Piechowicz, Małgorzata, (red.) Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Wyd. Difin, Warszawa 2017
4. Pytka, Lesław, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2008
5. Schmidt, Dariusz, Środek zabezpieczający stosowany wobec szczególnie groźnych sprawców czynów zabronionych w Niemczech, w: Przegląd Więziennictwa Polskiego, nr 83, Warszawa 2014, str. 43-87
6. Schmidt, Dariusz, Polityka kryminalna w państwach niemieckojęzycznych w perspektywie karnej i penitencjarnej. Wybrane zagadnienia, w: Kwaśniewski, Jerzy (red.) Nauki o polityce publicznej. Monografia dyscypliny, Wyd. IPSiR UW, Warszawa 2018, s. 412 - 463
7. Sztuka, Mariusz, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
8. Wysocka, Ewa, Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym, PWN, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: