Strategie i programy profilaktyki społecznej 3401-RES2-1SPPSz
Student zdobędzie wiedzę na temat konstruowania i realizacji programów/projektów profilaktycznych w placówkach oświatowych i poza szkołą. Pozna standaryzowane i innowacyjne programy profilaktyczne oraz zdobędzie wiedzę dotyczącą tworzenia programów profilaktycznych. Nabędzie też kompetencji w zakresie krytycznej ewaluacji jakości oferty profilaktycznej oferowanej przez różnorodne instytucje publiczne i pozarządowe.
Nakład pracy studenta/ki:
- godziny zorganizowane – 20
- zapoznanie z literaturą - 25
- analiza programu/projektu 25
- przygotowanie debaty 10
Razem: 80- 90 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
• ma podstawową wiedzę z zakresu diagnozowania środowiska społecznego w obszarze występujących w nim patologii społecznych oraz przydatności profilaktyki społecznej w minimalizacji zagrożeń dla wychowania;
• ma wiedzę dotycząca rodzajów strategii/programów/projektów profilaktycznych oraz sposobów ich konstruowania i ewaluowania
w sferze umiejętności:
• potrafi korzystając z różnych źródeł samodzielnie zdobywać wiedzę, trafnie prezentować swoje myśli i rozwijać umiejętności niezbędne w diagnozowaniu problemów stanowiących przedmiot zainteresowań profilaktyki społecznej oraz tworzy i prowadzi rozmaite formy metodyczno-organizacyjne wspierające działania profilaktyczne w środowisku społecznym;
• potrafi analizować programy i projekty profilaktyczne oraz w podstawowym wymiarze skonstruować program/projekt profilaktyczny
w sferze kompetencji społecznych:
• ma przekonanie o sensie i wartości działań profilaktycznych oraz świadomość znaczenia projektowania działań profilaktycznych
• utożsamia się z twórcza i wrażliwość kulturą tworzenia programów które charakteryzuje postawa szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób
Kryteria oceniania
• Sprawdzanie stopnia wykorzystania wiedzy teoretycznej oraz praktycznej podczas zespołowej analizy krytycznej wybranych programów i projektów profilaktycznych
• Dyskusja w oparciu o literaturę przedmiotu - sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu profilaktyki społecznej;
• Sprawdzenie stopnia wrażliwości i kultury pedagogicznej oraz postaw szacunku i zrozumienia dla problemów innych osób podczas sumulacji debaty na temat jakości programów profilaktycznych
Literatura
Bielecka E. (red.) (2007) Profilaktyka i readaptacja społeczna. Białystok
2.Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole. WSiP, Warszawa
3.Hawkins J. D. (1994) Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Warszawa- Olsztyn
4.Michel M. (2004) Profilaktyka w środowisku lokalnym. w: Urban B.: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Mysłowice
5.Moczydłowska J., Pełszyńska I. Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów
6.Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa
7.Szpringer M. ((2004) Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce
8.Wojcieszek K. A. (2005) Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy
Dziewiecki M.: Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków 2003, Wydawnictwo „Rubikon”.
Dziewiecki M.: Nowoczesna profilaktyka uzależnień. Kielce 2000
Kustra Cz., Fopka-Kowalczyk M. (red.): Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym. Toruń 2013, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Ostaszewski K.: Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych : podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2003, Wydaw. Naukowe „Scholar”.
Świątkiewicz G. (red.): Profilaktyka w środowisku lokalnym: Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: