Biomedyczne podstawy rozwoju i zachowania człowieka 3401-PS12BPR2z
Wymagania wstępne:
Wymagana umiejętność diagnozowania społeczności lokalnych pod względem zagrożeń rozwoju dzieci i młodzieży, zjawisk patologicznych i sporządzania programów socjalnych.
Opanowanie wiedzy na temat funkcji zawodowych pracownika socjalnego, systemu pomocy społecznej w Polsce.
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnego opracowania projektów socjalnych w zakresie integracji działań na rzecz zdrowia mieszkańców wybranych środowisk lokalnych. Budowanie koalicji społecznych propagujących alternatywne, zdrowe style życia. Rozwiązywanie problemów społecznych, zwłaszcza w środowisku dzieci i młodzieży, zwalczanie zjawisk patologii społecznej.
Nabyte kompetencje będą charakterystyczne dla organizatora systemu profilaktyki zdrowotnej.
Treści merytoryczne:
-światowy system ochrony zdrowia;
- polityka zdrowotna Unii Europejskiej;
-system ochrony zdrowia w Polsce po roku 1989;
-organizacje pozarządowe w działalności w zakresie ochrony zdrowia i jego promocji;
-pojęcie zdrowia, samopoczucia, stylu życia;
-ontogeneza ? okresy rozwoju człowieka;
-struktura i funkcje organizmu człowieka;
-zaburzenia rozwoju somatycznego;
-norma i patologia rozwoju w okresie dojrzewania;
-metody kontroli zdrowotnej;
-zdrowie a odżywianie;
-znaczenie aktywności fizycznej w rozwoju człowieka;
-pierwsza pomoc w nagłych wypadkach;
-starość i niepełnosprawność a zadania służb społecznych;
-metody wspomagania zdrowia.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie projekt socjalny poświęcony rozwiązywaniu problemów zdrowotnych wybranego środowiska lokalnego.
Projekt ten powinien bazować na diagnozie społecznej, uwzględniać ryzyka zaburzenia rozwoju dzieci i młodzieży w rodzinie i środowisku wychowawczym.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, red. N.Wolański,
A.SiniarskA, pwn, Warszawa 1983
Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, red. A. Jaczewski, Wyd. Żak, Warszawa 2001
Ćwiczenia z polityki społecznej, red. A.Rejzner, IRSS, Warszawa 2007
Dojrzewanie, red. A.Jaczewski, B. Woynarowska, WsiP, Warszawa 1982
Dzieci i młodzież Raciborza, analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna, red. A. Szecówka, Wyd. ALTA, Wrocław 1994
Kozłowski S., Granice przystosowania, WP, Warszawa 1988
Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, red. M. Racław-Markowskiej, ISP, Warszawa 2005
Praca socjalna, profilaktyka społeczna, resocjalizacja ? poszukiwanie nowych rozwiązań, red. A.Rejzner, IPSiR UW, Warszawa 2007
Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, red. M.Tyszkowej, PWN, Warszawa 1988
Rozwiązywanie problemów i kwestii społecznych w teorii i praktyce, red. J.Krzyszkowski, K.Piątek, OKSPiS, Cz estochowa 2006
Materiały filmowe Studia Filmów Edukacyjnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: