Warsztaty umiejętności trenerskich 3401-FAK-WUTd
Przedmiot jest przewidziany jako warsztaty, podczas których studenci zapoznają się ze specyfiką pracy trenera, nabędą podstawowe umiejętności związane z prowadzeniem szkoleń i pracy z grupą. Celem przedmiotu jest wstępne przygotowanie studentów do prowadzenia szkoleń i zajęć z grupami młodzieży i dorosłych; w ich trakcie studenci będą mieli okazję do zapoznania się z metodyką szkoleń, zasadami przygotowywania, prowadzenia i ewaluacji działań szkoleniowo-edukacyjnych dla młodzieży i osób dorosłych. Efektem zajęć będzie przygotowanie i przeprowadzenie krótkiego 1,5 godzinnego szkolenia z kompetencji społecznych dla młodzieży (na zaliczenie).
Zajęcia zostały podzielone na kilka modułów, w czasie których studenci nauczą się rozpoznawać własne zasoby, style komunikacyjne, techniki autoprezentacji i budowania autorytetu, ale również zdobędą wiedzę na temat funkcjonowania grupy (mechanizmów, ról grupowych, motywacji i konfliktów grupowych) oraz zapoznają z metodami i technikami uczenia się, prowadzenia zajęć i warsztatów (również online) oraz wstępnie rozpoznają rynek szkoleń i możliwości wykorzystania swoich kompetencji na rynku pracy. W czasie zajęć zostaną wykorzystane aktywne techniki uczenia się: warsztaty, symulacje, grywalizacja. Studenci w praktyczny, wykorzystujący doświadczenie sposób zdobędą też wiedzę, jak je wykorzystać w praktyce edukacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w zakresie wiedzy:
- zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu konstruowania skutecznych, wykorzystujących aktywne techniki uczenia się działań szkoleniowych
- umie rozpoznać i zidentyfikować podstawowe wymiary oddziaływania edukacyjnego-szkoleniowego (zasoby, potencjał własny i grupy, komunikacja i relacje grupowe, narzędzia samorozwoju i pracy z grupą)
- zna podstawowe zasady prowadzenia skutecznych szkoleń, umie (na podstawowym poziomie) rozpoznać potrzeby szkoleniowe oraz skonstruować na ich podstawie program szkolenia dotyczącego kompetencji społecznych
- posiada wiedzę na temat wybranych skutecznych technik i narzędzi komunikowania się, pracy z grupą, tworzenia, prowadzenia i ewaluacji szkoleń
w zakresie umiejętności:
- potrafi dostrzegać własne oraz (na podstawowym poziomie) grupowe zasoby i potencjały, potrafi korzystać z dostępnych narzędzi do autoanalizy własnych kompetencji komunikacyjnych i trenerskich
- umie korzystać (odszukać, wypełnić i zinterpretować: na podstawowym poziomie) narzędzia do pracy z grupami
- potrafi skonstruować na podstawowym poziomie moduł szkoleniowy dotyczący kompetencji społecznych (przygotowanie, przeprowadzenie, ewaluacja)
w zakresie kompetencji personalnych i społecznych:
- docenia znaczenie aktywnych metod pracy w integrowaniu i ujawnianiu potencjału osób i grup
- docenia kompetencje komunikacyjne i interpersonalne w pracy z grupą; potrafi wydobyć i wzmocnić potencjał własny i grupy
- potrafi wykorzystać swoje umiejętności do angażowania innych do działania
Kryteria oceniania
a) Ocena ciągła (aktywność na zajęciach): 0,5
b) Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów: 0,5
Literatura
Adler B.A., Rosenfeld L.B, Proctor II R.F, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2018
Alberti R., Emmons M., Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz nie raniąc innych, Sopot 2022
Csikszentmihalyi M.,. Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Warszawa 2005
Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina 2007
Goleman D., McKee A., Boyatzis R.E., Naturalne przywództwo. Odkrywanie mocy inteligencji emocjonalnej, Warszawa 2002
Kossowska M., Jarmuż S., Witkowski T., Psychologia dla trenerów, Kraków 2008
Lilienfeld S.O., Lynn S.J., Ruscio J., Beyerstein B.L, 50 wielkich mitów psychologii popularnej, Warszawa 2017
Łaguna A., Kozak A., Metody prowadzenia szkoleń, Sopot 2015
Nęcka E., Trening twórczości, Sopot 2019
Schiraldi G.R., Siła rezyliencji. Jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu? Trening umiejętności, Sopot 2019
Silberman N., Biech E., Metody aktywizujące w szkoleniach, Warszawa 2016
Vogler Ch., Podróż Autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, Wydawnictwo Wojciech Marzec 2009
Wilczyńska M., Nowak M., Kućka J., Sawicka J., Sztajerwald K., Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste, Gliwice 2013
Materiały własne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: