- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Rodzina z wieloma problemami - warsztat edukacyjny 3401-0RZWP-OG
Przedmiot ma za zadanie przybliżyć studentce/studentowi możliwości pracy z rodziną z wieloma problemami. Zapozna uczestniczkę/uczestnika zajęć z ideą empowermentu oraz wskaże wykorzystanie tego podejścia w pracy z jednostką i rodziną w grupie ryzyka. Student pozna wyniki badań na temat czynników chroniących i czynników ryzyka w kontekście specyficznych zachowań problemowych dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Ponadto, przedmiot przygotuje do rozpoznawania i praktycznego wykorzystania zasobów socjo-kulturowych w procesie wsparcia jednostki i grupy w sytuacji kryzysowej. Studentka/student nabędzie umiejętność pracy na zasobach poszczególnych członków, jak i rodziny w ujęciu systemowym. Założeniem przedmiotu jest również wskazanie źródeł i przyczyn uprzedzeń i nietolerancji oraz strategii przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji. Przedmiot przygotuje studentkę/studenta do opracowania i stosowania rozmaitych strategii i procedur, metod i technik mających na celu aktywne i skuteczne zapobieganie zagrożeniom bądź rozwiązywanie problemów w środowisku rodzinnym. Istotne treści dotyczą też postawy profesjonalisty w pracy z dziećmi i ich rodzicami. Analiza „dobrych praktyk” dotyczących udzielania wsparcia, pomocy bądź terapii pozwoli na podniesienie efektowności w przyszłej pracy z rodziną z wieloma problemami. Pierwsze, zajęcia wprowadzające - 2-godzinne, kolejne 7 zajęć w bloku 4 godzinnym.
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach (godziny kontaktowe)– 30 godz.
przygotowanie do zajęć – 30 godz.
przygotowanie do moderowania tematu – 10 godz.
przygotowanie do zaliczenia – 20 godz.
Razem: 90 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
ma interdyscyplinarną i diagnostyczną wiedzę na temat pracy z rodziną z wieloma problemami
ma wiedzę o procedurach konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów na rzecz rozwoju czynników chroniących oraz redukowania i zapobiegania występowaniu czynników ryzyka w rodzinie
w sferze umiejętności:
umie określać zasadność i adekwatność stosowania sposobów reakcji o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, terapeutycznym, pomocowym, integracyjnym itp. do rozwiązywania określonego rodzaju problemów występujących w rodzinie
potrafi współdziałać i pracować w grupie w trakcie wykonywania ćwiczeń warsztatowych
w sferze kompetencji społecznych:
ma świadomość znaczenia interdyscyplinarnej wiedzy i profesjonalnych umiejętności i rozumie potrzebę ich stałego rozwoju
docenia znaczenie odpowiedzialnego i racjonalnego przeciwdziałania zagrożeniom i problemom oraz ograniczania szkód występujących w rodzinie z grupy ryzyka.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział w zajęciach (praca indywidualna i praca w grupie)
- zaliczenie ustne
Literatura
1. Jarczyńska, J. (2017) Empowerment w pracy socjalnej jako skuteczne podejście stosowane w rozwiązywaniu problemów społecznych, Pedagogika XXXIV/2/2017.
2. Krasiejko, I. (2019) Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna. Warszawa: Defin.
3. Kulesza, M. (2017) Rodzinne zasoby w pedagogice i praktyce psychopedagogicznej, Warszawa: Defin.
4. Łoś, M., Hawrot, A., Grzelak, S., Balcerzak, A. (2017). Mapa czynników ryzyka i chroniących młodzież przed zachowaniami ryzykownymi. Raport z badań NPZ.IX_17.2017. Warszawa.
5. Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
6. Ponowoczesne modele pomagania. Przykłady koncepcji i zastosowania (2020), red. A. Gulczyńska, I. Rotberg, Warszawa: Difin
7. Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną (2014), red. M. Ruszkowska, M. Winiarski, Nowa Praca Socjalna, Warszawa.
8. Wysocka E. (2015) Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny. Katowice: WUŚ.
9. Youth Participation and Solidarity, Handbook for Students and Teachers of Social Professions (2022), red. E. Bielecka Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: