Praktyczna nauka języka hiszpańskiego do celów filologicznych I 3305-PNJH-CF1-1U
Student
I. jest aktywnym odbiorcą wypowiedzi utrzymanych w zakresie tematów związanych z życiem codziennym; rozumie główny sens kierowanych ku niemu treści oraz znajduje w nich konkretne informacje w celu ich odtworzenia bądź przekazania;
II. rozumie teksty informacyjne, jak również dotyczące jego studiów i zainteresowań intelektualnych oraz artystycznych; potrafi je samodzielnie odnajdywać wśród dostępnych źródeł;
III. odczytuje oraz redaguje różne rodzaje korespondencji, zwłaszcza listy prywatne; wypełnia ankiety i formularze;
IV. porozumiewa się w stosunkowo prostych sytuacjach komunikacyjnych (np. gdy wymiana zdań dotyczy życia osobistego, studiów, zainteresowań), lecz także przedstawia swoje zdanie w dyskusjach światopoglądowych oraz potrafi odnieść się do znanych sobie aktualnych wydarzeń społeczno-kulturalnych; potrafi wziąć udział w rozmowie korzystając, jeśli zajdzie taka potrzeba, z pomocy współrozmówcy, lecz także samodzielne ją podtrzymać;
V. redaguje opisy zdarzeń i czynności (również w czasie przeszłym); pisze wypracowanie na zadawane tematy o charakterze opiniodawczym;
VI. posiada świadomość specyfiki języka hiszpańskiego w odróżnieniu od języka polskiego; dostrzega niejednoznaczność rejestrów oraz zakresów pojęć w obydwu kodach, a także różnice składniowe;
VII. uczy się rozumienia wagi stylu i tonu wypowiedzi dla interpretacji poszczególnych jej fragmentów;
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie:
- podstawową terminologię (z zakresu leksyki oraz kategorii gramatycznych) pozwalającą na poprawne komunikowanie się w języku hiszpańskim na poziomie co najmniej podstawowym (S_W03).
Umiejętności:
Student potrafi:
- wykorzystywać w procesie lektury tekstów zarówno posiadaną wiedzę jak i umiejętność rozumienia na podstawie kontekstu (S_U01);
- nadawać wyraz w języku hiszpańskim treściom subiektywnie istotnym (K_U02);
- stosować teksty kultury w nauce języka (S_U03)
- dokonywać wyboru tekstów i ćwiczeń, które będą łączyły funkcję konsolidowania wiedzy oraz stymulowania jej dalszego rozwoju (S_U04);
- napisać tekst odpowiadający pod względem gramatycznym, semiotycznym oraz estetycznym wymogom stawianym studentom I roku, na podany przez nauczyciela temat o charakterze humanistycznym (S_U05):
- pracować nad odpowiednią wymową z zastosowaniem uwag nauczyciela i nagrań o charakterze wzorcowym (S_U06);
- odnosić się do popełnionych przez siebie błędów z zastosowaniem stosownych kategorii gramatycznych (S_U07).
Kompetencja społeczne:
Student jest gotów do:
- poszukiwania form językowych służących budowaniu wypowiedzi o charakterze nie schematycznym (S_K01);
- prowadzenia dyskusji w sposób zaangażowany oraz z szacunkiem i zainteresowaniem dla współrozmówców (S_K02);
- uczestnictwa w wykładach w języku hiszpańskim wygłaszanych przez przedstawicieli świata kultury krajów hiszpańskojęzycznych (S_K03);
- samodzielnej lektury treści o charakterze publicystycznym dotyczących współczesnej kultury krajów hiszpańskojęzycznych, pokonując pojawiające się trudności dzięki świadomości wspólnotowego charakteru uczestnictwa w świecie kultury (S_K04).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z zajęć.
Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy:
- aktywność na zajęciach - 25% oceny,
- wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych - 25% oceny,
- wynik testu końcowego zaliczeniowego - 50% oceny
przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich).
Szczegółowe kryteria oceniania, wynikające z formy pracy zaproponowanej przez wykładowcę, podane zostaną na zajęciach.
Podczas oceniania brany jest pod uwagę zawarty w efektach kształcenia wymóg kształtowania u studenta świadomości poziomu posiadanej wiedzy oraz rozumienia potrzeby stałego rozwoju. Tym samym pozytywnie oceniana jest min. umiejętność samodzielnego myślenia oraz poprawiania popełnionych błędów, dążenie do wyrażania treści o wyższym stopniu złożoności oraz kultura rozmowy.
Literatura
• Zalecane podręczniki (do wyboru po konsultacji ze studentami):
ELExprés Nueva Edición Curso intensivo de español A1-A2-B1, R. Pinilla, A. San Mateo, Ed. SGEL, Madrid, 2016.
Aula Internacional 1 Nueva Edición, E. García, J. Corpas, A. Garmendia, Ed.Difusión, Barcelona, 2015
Aula Internacional 2 Nueva Edición, J. Corpas, A. Garmendia, C. Soriano, Ed.Difusión, Barcelona, 2015.
• Gramatyka i ćwiczenia:
Gramática básica del estudiante de español, ALONSO R. y otros, Barcelona, 2005, Difusión.
Gramática de uso del español. Teoría y práctica con solucionario, ARAGONES L., PALENCIA R. Madrid, 2005, Ediciones SM.
Uso de la gramática española, CASTRO VIUDEZ F., Madrid, 2003, Edelsa.
Gramatyka języka hiszpańskiego, CYBULSKA-JANCZEW M. Warszawa, 2006, PWN.
• Fonetyka:
Fonética, entonación y ortografía, GONZÁLES HERMOSO A., ROMERO DUEÑAS C., Madrid, 2002, Edelsa.
• Inne materiały:
- materiały audiowizualne (nagrania na płytach CD, piosenki ze słowami w języku hiszpańskim, filmy krótkometrażowe)
- lecturas graduadas (adaptacje dzieł literackich w języku hiszpańskim wykonane na potrzeby osób uczących się tego języka)
- Narraciones españolas para estudiantes extranjeros, LUQUE DURÁN J.D., Madrid, 2004, SGEL.
- Historias para conversar, niveles: básico y medio, SILES ARTÉS J., Madrid, 2004, SGEL.
- wybrane fragmenty dzieł literatury hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej oraz literatury światowej w przekładach na j. hiszpański.
- artykuły prasowe w języku hiszpańskim.
• Słowniki:
- Clave: diccionario de uso del español actual, MALDONADO GONZÁLEZ C., Madrid, 2003, Ediciones SM.
- Diccionario Didáctico de Español Intermedio, HERAS FERNÁNDEZ DE LAS J.A., RODRÍGUEZ ALONSO M., Madrid, 1994, Ediciones SM.
- Diccionario Práctico de Gramática, CERROLAZA GILI O., Madrid, 2005, Edelsa.
- Słowniki tematyczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: