Wybrane koncepcje metodologiczne w naukach humanistycznych I 3305-PJSL-1U
Podczas zajęć zostaną omówione główne cechy badań humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzin naukowych seminarium magisterskiego.
Celem jest zaangażowanie studentów w najnowsze dyskusje teoretyczne i metodologiczne praktyki naukowej w ukierunkowanej interdyscyplinarnej propozycji. W ten sposób uczniowie wybierają tematy i przygotowują lektury do dyskusji w klasie, ustalając priorytety tematów, które dotyczą relacji między językiem a polityką a językiem, kulturą i społeczeństwem w krajach portugalskojęzycznych.
Poruszone zostaną również inne kwestie, takie jak proces pisania, myślenie naukowe, proces budowania projektu badawczego (rodzaje badań, metody, etyka badań, zasady formatowania, prawa autorskie) oraz rozpowszechnianie naukowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
lektura monograficzna
Efekty kształcenia
Wiedza
- Specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (S4K_W01).
- Powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (S4K_W02).
- Podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (S4K_W03).
- Zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Brazylii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (S4K_W04).
- Terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S4K_W05).
- Współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S4K_W06).
Umiejętności
- Wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych w Brazylii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S4K_U01).
- Samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (S4K_U02).
- Wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (S4K_U03).
- Posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie minimum B2+ według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (S4K_U04).
- Posługiwać się językiem portugalskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (S4K_U05).
- Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (S4K_U06).
Kompetencje społeczne
- Współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (S4K_K01).
- Rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (S4K_K02).
Kryteria oceniania
Proseminarium jest organizowane w klasach teoretyczno-praktycznych z sesjami moderowanymi przez wykładowca, skupionymi na prezentacji i dyskusji na temat odczytów przygotowanych przez uczniów.
Rozważone zostaną następujące metody oceny:
- frekwencja - 20%
- zadania pisemne (nie mniej niż 3) - 60%
- indywidualna prezentacja - 20%
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Bauer, Martin W., and George Gaskell. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Editora Vozes Limitada, 2017.
Paiva, Vera Lúcia Menezes de Oliveira. Manual de Pesquisa em Estudos Linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
Sampieri, Roberto Hernández; Carlos Fernández Collado; María Del Pilar Baptista Lucio. Metodologia de pesquisa. São Paulo: McGraw, 2013.
Marconi, Marina de Andrade, and Eva Maria Lakatos. "Fundamentos de metodologia cientifica. 7. reimpr." São Paulo: Atlas, 2009.
Yin, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Penso Editora, 2016.
Bibliografia uzupełniająca:
Pozostałe pozycje bibliograficzne zostaną przedstawione w trakcie semestru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: