Pedagogika dla nauczycieli 3305-PD-1U
Wprowadzenie do podstaw teoretycznych pedagogiki w ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, z uwzględnieniem podstaw filozoficznych, głównych terminów i teorii, roli nauczyciela, czynników kierujących wyborem strategii i programu nauczania oraz odpowiadania na szczególne potrzeby uczniów. Wykład prowadzony jest po hiszpańsku, oparty na hiszpańskojęzycznych źródłach i skierowany do nauczycieli j. hiszpańskiego jako j. obcego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
B.2.W1. system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia
prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka,
dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako
instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły,
pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa
wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz
działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub
placówki systemu oświaty;
B.2.W2. rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela,
nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady
odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo
oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady
projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela
w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby
związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.W3. wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne
podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego
strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole –
regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a
także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem
pozaszkolnym;
B.2.W4. zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako
wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej,
style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub
wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami,
funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie,
rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia
społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie
u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności
społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i
inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole
ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich
funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną
sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji
kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i
przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków
psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi,
podkulturami młodzieżowymi i sektami;
B.2.W5. sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby
edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i
narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do
specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie
indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
B.2.W6. zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w
uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie,
specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia
oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej
oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich
przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne
w pedagogice;
B.2.W7. doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-
-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania
uczniów do uczenia się przez całe życie.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
B.2.U1. wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować
go do potrzeb edukacyjnych uczniów;
B.2.U2. zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego;
B.2.U3. formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;
B.2.U4. nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;
B.2.U5. rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów;
B.2.U6. zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie
wsparcie;
B.2.U7. określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
B.2.K1. okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy;
B.2.K2. profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej;
B.2.K3. samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;
B.2.K4. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu
pracy.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywność na zajęciach, prace domowe,
przygotowanie projektu związanego z tematyką zajęć oraz zaliczenie egzaminu pisemnego obejmującego materiał omawiany na zajęciach.
Część wiedzy przekazywana w formie ilustrowanego slajdami wykładu i materiałów audiowizualnych, część w formie dyskusji, opartej na
lekturze wybranych materiałów.
W przypadku nieobecności studenta na zajęciach, jest zobowiązany nadrobić braki we własnym zakresie. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z przygotowania się do zajęć (w tym z przygotowania ewentualnej pracy domowej).
W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały online, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów kształcenia, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów dopuszczonych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadawanych ćwiczeń i lektur, sprawdzianów pisemnych i ustnych przeprowadzanych online. Konsultacje będą się odbywały za pośrednictwem dostępnych komunikatorów.
W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć zdalnych: a) obecność na zajęciach online na żywo (np. na platformie Zoom); b) maksimum 2 nieobecności nieusprawiedliwione; c) odsyłanie w wyznaczonym terminie ćwiczeń wysyłanych przez wykładowcę; d) zaliczenie testów online.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: