"Prawda" w czasach "fake newsów": referencja i fikcja we współczesnej literaturze latynoamerykańskiej 3305-PCFN-U
Zajęcia poświęcone są współczesnej literaturze latynoamerykańskiej i możliwej do zaobserwowania w niej relacji fikcji do rzeczywistości. Lektura tekstów literackich połączona będzie, z jednej strony, z refleksją nad powiązanymi z kwestiami określonymi w tytule zajęć zjawiskami filozoficzno-teoretycznoliterckimi, takimi jak autofikcja i postmodernizm. Z drugiej strony, skupimy się na funkcjonowaniu literatury w szeroko rozumianej przestrzeni komunikacji społecznej, charakterystycznej dla informacyjnego społeczeństwa kultury cyfrowej.
Zajęcia polegać będą na pracy z tekstem, doskonalone będą techniki close/differential reading oraz praktyczne narzędzia analityczne (oparte na propozycjach J. Cullera, S. Fisha, R. Rorty'ego).
Na zajęciach omawiane będą, m.in., następujące zagadnienia:
Fikcja i fake news
Autofikcja
Adaptacja (książka/TV/film)
Fabulacja vs referencja
Fikcja vs historia
Fikcyjne biografie
Apokryfy
Przypadki autorów "celebrytów" i plotki z życia literackiego
Autor jako „marka”
Czytelnik jako detektyw
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
absolwent zna i rozumie:
- zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i hiszpańskojęzycznych krajach
Ameryki Łacińskiej, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach
nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi
dyskursami humanistycznymi (S2K_W04);
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego
kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności
profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie
rozszerzonym (K_W01);
absolwent potrafi:
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę
wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór
metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację
wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w
zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów
iberystycznych (K_U01);
samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i
poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania
zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02);
absolwent jest gotów do:
- współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01).
Kryteria oceniania
Ocena końcowa z przedmiotu składa się z 2 części: 50% lektura tekstów, obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, 50% praca zaliczeniowa (krótki artykuł akademicki, 2-5 str.).
Literatura
Podczas zajęć omawiać będziemy krótkie fragmenty następujących tekstów:
Roberto Bolaño, "2666" (fragm.)
Carlos Fuentes, "El naranjo" (fragm.)
Rodrigo Rey Rosa, "El material humano" (fragm.)
*
apokryfy i fikcyjne biografie:
Roberto Bolaño, "La literatura nazi en América" (fragm.)
Jorge Luis Borges, "La historia universal de la infamia" (fragm.)
Marcel Schwob, "Las vidas imaginarias" (fragm.)
Juan Rodolfo Wilcock, "La sinagoga de los iconoclastas" (fragm.)
*
Cristina Peri Rossi, "Cosmoagonías" (fragm.)
autofikcja, fake news, plotki:
Roberto Bolaño, "Playa", "Carnet de baile" (opowiadania)
+ artykuły prasowe
* Teksty udostępniane będą online.
* Sylabus może zostać zmodyfikowany po uzgodnieniu ze studentami lub na ich prośbę.
* Teksty krytyczne (anglojęzyczne będą udostępnione po polsku i hiszpańsku):
- M. Alberca, "El pacto ambiguo" (fragm.)
- D. Antonik, "Autor jako marka" (art.)
- J. Culler, "In defense of overinterpretation" (art.)
- S. Fish, "Literature in the Reader: Affective Stylistics" (fragm.)
- B. McHale, "Postmodernist fiction" (fragm.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: