Literatura portugalska I wykład 3305-LP1-21w
Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką portugalskiego romantyzmu (fakt stosunkowo późnego nurtu romantycznego wprowadzenia przez poematy A. Garretta: Camões i Dona Branca, odpowiednio 1815 i 1816) i realizmu (wprowadzony w 1865 i zorganizowany wokół polemiki A Questão Coimbrã oraz Conferências no Casino Lisbonense, 1871), związki romantyzmu z liberalizmem i realizmu z pozytywizmem.
Miłość romantyczna (namiętna), inspiracje przeszłością narodową, historyzm. Liryka Almeidy Garreta: faza późnoklasycystyczna (na przykładzie Líricas de João Mínimo) i dojrzały romantyzm w poezji na przykładzie tomu Folhas Caídas z odniesienami do Flores sem Fruto.
Program poezji romantycznej zawarty we wstępach (Advertências) do wyżej wymienionych tomów poetyckich.
Dramaturgia A. Garretta (faza późnoklasycystyczna i romantyczna). Pierwszy portugalski dramat romantyczny Al. Garretta: Frei Luís de Sousa. Związki utworu z histori Portugalii i tragedią antyczną. Wybrane legendy z Lendas e Narrativas Alexandre Herculano (wstęp do pierwszego i drugiego wydania, O Castelo de Faria, A Abóbada, A Dama Pé de Cabra, A Morte do Lidador, O Alcaide de Santarém).
Powieść o ludzkich namiętnościach z nurtu późnoromantycznego napisana w czasach realizmu: Camilo Caselo Branco i Amor de Perdição jako opowieść o ludzkich namiętnościach czyli "zgubnej miłości"; nowelistyczna struktura utworu i wątki autobiograficzne. Wybrane opowiadania Eça de Quirós (O Tesouro, José Matias, a Aia, O Suave Milagre) jako reperezntacja realizmu w literaturze portugalskiej. Wybrane utwory liryczne w O Livro de Cesário Verde, czyli Księdze ... Cesária Verde, najwybitniejszego poety portugalskiego parnasianizmu (Contrariedades, O Sentimento dum Ocidental, Num bairro Moderno, A Débil, Humilhações).
Wybrane prądy przełomu stulecia XIX i XX: symbolizm, neoromantyzm, filozofia saudade, czyli o saudosismo.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student orientuje się w dynamice procesu historycznoliterackiego w XIX-wiecznej Portugalii. Posiada umiejętność krytycznej analizy portugalskich zjawisk literackich w dobie romantyzmu i realizmu.
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu historii literatury portugalskiej.
Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Student zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa (w jęz. portugalskim).
Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Student zna podstawową terminologię nauk humanistycznych, w szczególności literaturoznawstwa (w jęz. portugalskim).
Student zna elementarną terminologię używaną w opisie literatury, rozumie jej źródła oraz zastosowania.
Student ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą.
Student ma podstawową wiedzę z zakresu stylistyki języka kierunkowego (portugalski).
Student ma elementarną wiedze o kierunkach badań w literaturoznawstwie.
Student ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego.
Student ma świadomość kompleksowej natury języka portugalskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń.
Student zna podstawowe metody i narzędzia informatyczne i techniki pozyskiwania danych, pozwalające badać, opisywać i analizować kulturę, literaturę, historię i język oraz pozwalające na kontakty naukowe i zawodowe na rynku międzynarodowym.
Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje literaturoznawcze.
Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie literaturoznawstwa.
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych.
Student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla literaturoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.
Student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu literaturoznawstwa w języku portugalskim.
Student posiada umiejętność przygotowania esejów pisemnych w języku portugalskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Student posiada umiejętność przygotowania esejów pisemnych w języku portugalskim, z zakresu problematyki portugalistycznej i zagadnień z nią związanych.
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności literaturoznawczych w zakresie języka portugalskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Student posiada kompetencje społeczne i językowe w zakresie literaturoznawstwa w społecznościach jezykowych portugalskojęzycznych, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy indywidualnej/grupowej oraz przyjmować w niej różne role.
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania literaturoznawczego i kulturowego.
Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata.
Student potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Portugalia, Brazylia, kraje afrykańskie i azjatyckie języka portugalskiego), korzystając z różnych mediów.
Student ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego, Brazylii, krajów afrykańskich i azjatyckich języka portugalskiego.
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. Umie przyjmować i wyznaczać zadania z dziedziny animacji i promocji literatury (kultury), ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z promocją kultury portugalskojęzycznej oraz literatury (kultury) obszaru języka portugalskiego w Polsce.
Student szanuje efekty ludzkiej kreatywności i jest świadomy konsekwencji związanych z wkroczeniem w zakres cudzej wyłączności.
Student zna elementarną terminologię używaną w opisie literatury, rozumie jej źródła oraz zastosowania.
Student ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą.
Student ma podstawową wiedzę z zakresu stylistyki języka kierunkowego (portugalski).
Student ma elementarną wiedze o kierunkach badań w literaturoznawstwie.
Student ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego.
Student ma świadomość kompleksowej natury języka portugalskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń.
Student zna podstawowe metody i narzędzia informatyczne i techniki pozyskiwania danych, pozwalające badać, opisywać i analizować kulturę, literaturę, historię i język oraz pozwalające na kontakty naukowe i zawodowe na rynku międzynarodowym.
Student potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać i użytkować informacje literaturoznawcze.
Student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie literaturoznawstwa.
Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych.
Student potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla literaturoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.
Student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu literaturoznawstwa w języku i portugalskim.
Student posiada umiejętność przygotowania typowych prezentacji ustnych w języku portugalskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Student posiada umiejętność przygotowania esejów pisemnych w języku portugalskim, z zakresu problematyki portugalistycznej i zagadnień z nią związanych.
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności literaturoznawczych w zakresie języka portugalskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Student posiada kompetencje społeczne i językowe w zakresie literaturoznawstwa w społecznościach jezykowych portugalskojęzycznych, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy indywidualnej/grupowej oraz przyjmować w niej różne role.
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania literaturoznawczego i kulturowego.
Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata.
Student potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Portugalia, Brazylia, kraje afrykańskie i azjatyckie języka portugalskiego), korzystając z różnych mediów.
Student ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego, Brazylii, krajów afrykańskich i azjatyckich języka portugalskiego.
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. Umie przyjmować i wyznaczać zadania z dziedziny animacji i promocji literatury (kultury), ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z promocją kultury polskiej dla odbiorcy portugalskojęzycznego oraz literatury (kultury) obszaru języka portugalskiego w Polsce.
Student szanuje efekty ludzkiej kreatywności i jest świadomy konsekwencji związanych z wkroczeniem w zakres cudzej wyłączności.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny. Bibliografia efektywnie przeczytanych lektur, sformatowana wg zasad Itinerarios (w jęz. portugalskim) - czasopisma dostępnego w wersji on-line na: http://iberystyka-uw.home.pl.
Praktyki zawodowe
Biura tłumaczeń, redakcje czasopism
Literatura
Literatura:
1. Almeida Garrett, Folhas Caídas
2. Idem, Frei Luís de Sousa
3. Camilo Castelo Branco, Amor de Perdição
4. Eça de Queirós, Os Maias e/ou Os Contos
5. Cesário Verde, O Livro de Cesário Verde
Wszystkie wyżej wymienione utwory (oraz wiele innych) dostępne są on-line w Biblioteca Digital do Instituto Camoes:
http://cvc.instituto-cameos.pt/conhecer/biblioteca-digital-camoes.htm
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: