Literatura dziecięca w szkołach brazylijskich 3305-LDSB-01
Podczas zajęć zaprezentowane zostaną dwie postacie z literatury brazylijskiego folkloru - „Saci-Pererê” stworzony przez Monteiro Lobato (1882–1948) oraz „Chico Bento” stworzony przez rysownika Maurício de Sousa (1935). Na podstawie tych postaci zostaną opracowane pedagogiczne propozycje literatury, w których uczestnik będzie miał możliwość powiązania elementów brazylijskiego folkloru z propozycją literatury dla dzieci, którą można rozwijać w szkołach. Student w trakcie zajęć nauczy się:
- Czytać i interpretować teksty z literatury dziecięcej;
- Kontekstualizować i identyfikować legendy w historii Brazylii;
- Identyfikować elementy brazylijskiego folkloru i odnosić się do brazylijskiej tożsamości;
- Rozwiać ćwiczenie kreatywnego pisania i czytania dla dzieci.
Zakres poszczególnych tematów:
1. legendy brazylijskie;
2. Reprezentacje nacjonalistyczne;
3. Wieśniaków w Brazylii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student,
Zna i rozumie:
• podstawową literaturą dziecięca brazylijską w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania.
• pogłębione studiuów nad portugalskim w wariancie brazylijskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.
• znajomość zjawisk z zakresu literatury dziecięcej, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego.
• podstawowe tendencje rozwoju myśli portugalskiej i brazylijskiej.
Uczestnik zajęć:
• z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje.
• stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach wspierających studia brazylijskie.
• rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym Brazylii.
• porozumiewać się w portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek.
Uczestnik zajęć:
• podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności.
• komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich.
• brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata.
• aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu (Portugalia/Brazylia/Afryka portugalskojęzyczna) przy wykorzystaniu różnych mediów i form.
• K_K08: śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplinw literaturze dziecięcej.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową ma wpływ aktywność - przygotowywanie referatów, omawianie lektur - oraz obecność na zajęciach. Warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu jest spełnienie w/w warunków.
Test na ocenę – 50%.
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i obecność) – 50%.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Literatura
Literatura podstawowa:
• BIAZI, Cintia y MARTINS, J. O processo educacional nas histórias de Chico Bento: Representações sobre educação no universo rural brasileiro. Athenea Digital. 2010. 17, 179-205. Disponible en http://psicologiasocial.uab.es/athenea/index.php/atheneaDigital/article/view/649
• BLONSKI; M. S. Saci, de Monteiro Lobato: um mito nacionalista. Em tese. Belo Horizonte, v. 8, p. 163-171, dez. 2004
• MONTEIRO LOBATO; O Saci. São Paulo: Brasiliense, 2005.
• MONTEIRO LOBATO; Ideias de Jeca Tatu. Biblioteca Azul, 2013.
• REVISTA DO CHICO BENTO, n. 90. São Paulo: Globo/Maurício de Sousa, janeiro 1986.
Literatura pomocnicza:
• DOHME, V. Técnicas de contar histórias. Petrópolis: Vozes, 2010.
• KAERCHER, G. E. P, da S. Literatura infantil e educação infantil: Um grande encontro. Cadernos de formação: Formação de professores. Educação Infantil, princípios e fundamentos. São Paulo: Unesp, v.3, p. 135-142, 2010.
• MONTEIRO LOBATO, A chave do tamanho. 42º. ed. São Paulo: Brasiliense, 1997.
• VALENTE; T. A. Monteiro Lobato: um estudo e A chave do tamanho. São Paulo: Editora Unesp, 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: