Kultura regionów Hiszpanii: dziedzictwo kulturowe 3305-KRHDK-01
Kurs jest ukierunkowany na pogłębienie wiedzy na temat historii, zwyczajów, legend i dziedzictwa kulturowego dawnych mieszkańców Półwyspu Iberyjskiego. Studenci poznają słownictwo i terminologię niezbędną do opisu hiszpańskich zabytków historycznych, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych zabytków danego regionu Hiszpanii. Ponadto przygotowują i prezentują na zajęciach prace na temat kultury i zabytków historycznych wybranych regionów Hiszpanii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W03
absolwent zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych;
Umiejętności:
K_U01 absolwent potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim;
K_U02 absolwent potrafi przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;
K_U06 absolwent potrafi przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
Kompetencje społeczne:
K_K01 absolwent jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju;
K_K02 absolwent jest gotów do planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywność na zajęciach, prace domowe,
przygotowanie projektu związanego z tematyką zajęć oraz zaliczenie egzaminu pisemnego obejmującego materiał omawiany na zajęciach.
Część wiedzy przekazywana w formie ilustrowanego slajdami wykładu i materiałów audiowizualnych, część w formie dyskusji, opartej na
lekturze wybranych materiałów.
W przypadku nieobecności studenta na zajęciach, jest zobowiązany nadrobić braki we własnym zakresie. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z przygotowania się do zajęć (w tym z przygotowania ewentualnej pracy domowej).
W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały online, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów kształcenia, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów dopuszczonych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadawanych ćwiczeń i lektur, sprawdzianów pisemnych i ustnych przeprowadzanych online. Konsultacje będą się odbywały za pośrednictwem dostępnych komunikatorów.
W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć zdalnych: a) obecność na zajęciach online na żywo (np. na platformie Zoom); b) maksimum 2 nieobecności nieusprawiedliwione; c) odsyłanie w wyznaczonym terminie ćwiczeń wysyłanych przez wykładowcę; d) zaliczenie testów online.
Literatura
1. J. M. Camaño, Historia del arte español, Editorial La Muralla, Madrid, 1993.
2. Vergara, Diccionario de Arte Español, Alianza Editorial, Madrid, 1996.
3. G. Arroyo López, "Imágenes y símbolos de la cueva de Altamira", Creencias, símbolos y mitos religiosos, Museo Arqueológico Nacional, Madrid, enero, 1999, 1-12. http://www.man.es/man/dms/man/actividades/pieza-del-mes/historico/1999-creencias-simbolos-y-ritos-religiosos-1/1-enero/MAN-Pieza-mes-1999-01-Simbolos-Altamira.pdf
4. A.Vigo Trasancos, "Tras las huellas de Hércules. La Estoria de Espanna, La Torre de Crunna y el Pórtico de la Gloria", Quintana, 9, 2010, s. 217-233.
http://www.usc.es/revistas/index.php/quintana/article/view/59
5. J. A. Molina Gómez, "Las coronas de donación regia del Tesoro de Guarrazar: la religiosidad en la monarquía visigoda y el uso de modelos bizantinos", Sacralidad y Arqueología, XXI, 2004, s. 459-472. http://www.um.es/cepoat/antig%C3%BCedadycristianismo/wp-content/uploads/2014/08/antiguedadycristianismo_21_19.pdf
6. A. Vallejo Triano, "El Alcázar de Madinat al -Zahra", Anales de historia del arte, 22, 2012, s. 325-344. http://revistas.ucm.es/index.php/ANHA/article/view/41576/39650
7. J. Sánchez Lillo, "El Alminar de la mezquita mayor de Sevilla, la Giralda hoy. I parte", Alcazaba: revista histórico-cultural, no. 7, 2006, s. 24-28.
http://www.castillosjaen.com/revistas/R.Alcazaba-7.pdf
8. J. Sánchez Lillo, "El Alminar de la mezquita mayor de Sevilla, la Giralda hoy. II parte", Alcazaba: revista histórico-cultural, no. 8, 2008, s. 12-18.
http://www.castillosjaen.com/revistas/R.Alcazaba-8.pdf
9. G. Martínez Díez, "La emigración mozárabe al Reino de León, siglos IX-X", Mozárabes. Identidad y continuidad de su historia, XXVIII, 2011, s. 99-117. http://www.um.es/cepoat/antig%C3%BCedadycristianismo/wp-content/uploads/2014/10/antiguedadycristianismo_28_5.pdf
10. E. Sarrasa Sánchez, "La sociedad mudéjar", Arte mudéjar en Aragón, León, Castilla, Extremadura y Andalucía, Zaragoza, 2006, s. 8-31. http://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/26/12/_ebook.pdf
11. A. Nicolotti, "El Sudario de Oviedo: historia antigua y moderna", Territorio, sociedad y poder. Revista de estudios medievales, no. 11, 2016, s. 89-111.
https://www.unioviedo.es/reunido/index.php/TSP/article/view/11790
12. B. D´o Río Martínez, "El Grial y Aragón", Argensola. Revisat de Ciencias Sociales del Instituto de Estudios Altoaragoneses, 95, 1983, s. 185-192. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=653001
13. F. Pereda, "Iconografía de una capital barroca: Madrid entre el simbolismo y la ciencia", Espacio, riempo y Forma, Serie VII, Historia del Arte, t. 11, 1998, s. 103-134. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:ETFSerie7-C907C77E-1C3A-1B7F-89CE-0FD39E5710DF&dsID=Documento.pdf
14. A. Martínez Matia, A. Apraiz Sahagún, "La arquitectura del hierro en Bilbao y su relación con la pervivencia clásica", Sancho rl sabio: revista de cultura e investigación vasca, 17, 2002, s. 31-54.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=298064
15. E. Robira, "Un estudio filosófico y teológico de la estética sagrada: El templo de la Sagrada familia de Antoni Gaudí", Nuevo Pensamiento, vol. 3, no. 3, 2013, s. 221-237. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5513822
16. M. Gambús Saiz, "Miquel Barceló y la reforma de la capilla del Santísimo", Actas del Congreso Internacional de Arquitectura Religiosa Contemporánea, no. 1, 2007, s. 218-231.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4610135
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: