"Jak dobrze mieć sąsiada" czyli dwa wieki relacji portugalsko-hiszpańskich 3305-JDMS-2U
Historyczne i współczesne uwarunkowania animozji między Portugalią a Hiszpanią i ich odzwierciedlenie w języku oraz utrwalonych stereotypach.
Społeczeństwo portugalskie na przełomie XX i XXI wieku. Zmiany demograficzne. Nowe formy życia rodzinnego oraz współżycia społecznego wynikające ze zmian politycznych, demograficznych i ekonomicznych. Sytuacja emigrantów.
Edukacja jako priorytet polityki społecznej (struktura portugalskiego systemu edukacji)
Gospodarka portugalska. Od korporacjonizmu do gospodarki rynkowej oraz gospodarki europejskiej. Wyzwania czasu kryzysu ekonomicznego ostatnich lat.
Media i środki masowego przekazu - ich ewolucja oraz znaczenie od XIX do XXI wieku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Praktyczna nauka języka portugalskiego dla hispanistów I cz. 2
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student powinien opanować wiedzę na temat współczesnej Portugalii (koniec wieku XX oraz początek XXI) tj poznać fakty z historii najnowszej oraz procesy społeczno - ekonomiczno- polityczne zachodzące w ostatnich latach w tym kraju, kojarzyć je z analogicznymi zdarzeniami/ procesami zachodzącymi w innych krajach Unii Europejskiej, a także widzieć je w kontekście światowym.
Posiądzie również aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad historią kultury luzofońskiej.
Potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje związane z historią i kulturą Portugalii.
Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi i właściwymi dla kulturoznawstwa, historii i nauk politycznych.
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku portugalskim, z zakresu problematyki historycznej, społeczno-politycznej i zagadnień z nią związanych.
Ma wyrobiony nawyk śledzenia bieżących wydarzeń społeczno-politycznych nie tylko Portugalii ale także Brazylii i krajów afrykańskich języka portugalskiego.
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność oraz aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja na temat analizowanych tekstów) oraz samodzielne przygotowanie prezentacji na wybrany temat związany z zakresem zajęć.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Cartier, Michel BJ: Como é possível ser português? As manias, contradições e caraterísticas de um povo singular, Lisboa 2011
2. O perigo espanhol: Dossier, HISTORIA nr.50, Novembro 2002
3. Reis, António (coordenação): Retrato de Portugal – facto e acontecimentos, Lisboa 2007
4. bieżące materiały prasowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: