Językoznawstwo portugalskie I (B) 3305-JB1-1U
Metodologia nauczenia:
Przedmiot składa się z zajęć teoretyczno-praktycznych prowadzonych przez wykładowcę. Metodologia pracy na zajęciach obejmuje badania, uczenie się w zespołach oraz wspólne ocenianie studentów przez wykładowcę i kolegów prowadzące do rozwoju działań polegających na pracy zespołowej i na analizie refleksyjnej w procesie nauczania- uczenia się.
Zakres tematyczny:
1. Teoretyczne podstawy studiów językoznawczych
- Pojęcie języka
- Gramatyka
- Lingwistyka komparatywna i porównawcza w XIX wieku
- Przedmiot studiów językowych w XX wieku
- Saussure i strukturalizm
- Kognitywizm naturalistyczny Chomsky'ego
- Podejście funkcjonalistyczne
- Wariacja i zmiana lingwistyczna
- Od lingwistyki zdań do lingwistyki tekstowej
2. Studia lingwistyczne i gramatyczne:
- Tematy lingwistyki formalnej (morfologia, składnia i semantyka)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Student posiada wiedzę na temat lingwistyki jako nauki i struktury przedmiotu w studiach lingwistycznych (K_W05 e K_W06, S3K_ W05, S3K_ W06, S4K_ W05, S4K_ W06);
- Student zna terminologię, teorię i metodologię studiów językoznawczych (K_W01 e K_W05, S3K_ W05, S3K_ W06, S4K_ W05, S4K_ W06);
- Student rozumie zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej do analizy i interpretacji tekstów reprezentujących różne zapisy i style na zaawansowanym poziomie brazylijskiej odmiany portugalskiego. (K_W01, S3K_ W01, S3K_ W06, S4K_ W01, S4K_ W06);
- Student zna historyczne i współczesne osiągnięcia w dziedzinie językoznawstwa. (K_W06, S3K_ W06, S3K_ W04, S4 S4K_ W04, K_ W06).
UMIEJĘTNOŚCI
- Studenci są w stanie aktywnie i biernie używać język portugalski w wersji brazylijskiej, co umożliwia im komunikację (pisemną i ustną) oraz przygotowanie prac naukowych w zakresie badań językoznawczych. (K_U05, S3K_ U05, S3K_U06, S4K_ U05, S4K_U06);
- Student potrafi samodzielnie pracować z informacjami z zakresu językoznawstwa, samodzielnie prowadząc badania naukowe (K_U01, S3K_ U01, S4K_ U01);
- Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności językowe do rozumienia i pisania tekstów mówionych i pisanych przy użyciu fachowej terminologii (K_U3, S3K_ U03, S4K_ U03);
- Student potrafi rozpoznać i krytycznie zastanowić się nad różnymi obszarami działalności językoznawstwa (K_U02 e K_U06, S3K_ U02, S3K_ U06, S3K_ U02, S4K_ U02).
UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE
- Student posiada wiedzę dotyczącą głównych cech i osobliwości języka i kultury krajów portugalskojęzycznych. (K_K02, K02 S3K_, K02 S4K_);
- Student potrafi komunikować się na poziomie zaawansowanym w języku portugalskim, jak również współpracować w tym języku z innymi. (K_K01, S3K_ K01, S4K_ K01).
Kryteria oceniania
Brane pod uwagę będą następujące elementy oceny:
- Obecność i indywidualnej pracy badawczej oraz aktywności na zajęciach (online)
- Zadania na platformie G Classroom
Literatura
Barbosa, J. M. Introdução ao estudo da fonologia e morfologia do português. ISBN: 972-40-07626
Bechara, E. (2014). Gramática fácil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira/Lucerna.
Cançado, M. (2012). Manual de semântica: noções básicas e exercícios. São Paulo: Contexto.
Fiorin, J. L. (2003). (org.) Introdução à Linguística I. São Paulo: Contexto.
Fiorin, J. L. (2004). (org.) Introdução à Linguística II: princípios de análise. 2ª. Edição. São Paulo: Contexto.
Ilari, R. (2006). Introdução à semântica - Brincando com a Gramática. São Paulo: Contexto.
Kedhi, V. (2003). Formação das palavras em português. São Paulo: Ática.
Mateus, M.H. e Cardeira, E. (2007). Norma e Variação. O Essencial sobre Língua Portuguesa. Lisboa: Caminho. ISBN: 978-972-21-1953-5
Mateus, M.H. e Villalva, A. (2006). O Essencial sobre Linguística. Lisboa: Caminho. ISBN: 972-21-1777-7
Mussalim, F.; Bentes, A.C. (Orgs.). (2003). Introdução à linguística - domínios e fronteiras. Vol. 2. ed. São Paulo: Cortez.
Oliveira, L. A. (2008). Manual de Semântica. Petrópolis: Vozes.
Perini, M. (2016). Gramática descritiva do português brasileiro. Petrópolis: Vozes.
Saussure, F. (2006). Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix.
Bibliografia uzupełniająca:
W trakcie trwania zajęć będą wprowadzane inne, bardziej szczegółowe, pozycje bibliograficzne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: