Gramatyka opisowa języka hiszpańskiego cz. 2 wykład 3305-GOJH-21w
Konwersatorium ma za zadanie zapoznanie studenta z głównymi zagadnieniami gramatyki opisowej języka hiszpańskiego. Przedmiot obejmować będzie podstawowe tematy związane ze składnią, morfologią i semantyką tego języka.
Przewidziane tematy to:
1. Komunikacja i funkcje języka.
3. Jednostki w analizie językowej
4. Rzeczownik
5. Rodzajnik
6. Przymiotnik
7. Zaimek
8. Czasownik
9. Przysłówek: typy i funkcje. Pytajnik
10. Elementy łączące: przyimki i spójniki
11. Składnia. Funkcje
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu:
- student posiada WIEDZĘ:
K_W02 zna podstawową terminologię językoznawstwa
K_W03 zna elementarną terminologię używaną w opisie języka i, rozumie jej źródła oraz zastosowania
K_W07 ma podstawową wiedzę z zakresu gramatyki i stylistyki języka hiszpańskiego
K_W11 ma podstawową wiedzę o miejscu iberystyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W12 ma elementarną wiedzę o kierunkach badań w językoznawstwie
K_W15 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W16 ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń
- student UMIE:
K_U01 potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach
K_U02 posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie językoznawstwa,
K_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla językoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U06 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
K-U07 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu językoznawstwa
K-U08 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
- student posiada następujące KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K02 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka hiszpańskiego/portugalskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
K_K08 ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku hiszpańskim
Kryteria oceniania
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie przez studenta min. 60% z egzaminu końcowego. Istnieją dwa terminy egzaminu: (czerwcowy i wrześniowy)
Oceny:
5 = 90% - 100% (bardzo dobry)
4+ = 84% - 89% (dobry plus)
4 = 77% - 83% (dobry)
3+ = 70% - 76% (dostateczny plus)
3 = 60% - 69% (dostateczny)
Literatura
RAE (2009): Nueva gramática de la lengua española, Madrid, Espasa.
QUILIS, Antonio (1999): Lengua española: curso de acceso. Barcelona, Ramón Areces.
COSERIU, Eugenio, (1992): Competencia lingüística, Madrid, Gredos.
GUTIERREZ ARAUZ, M.L. (2005): Introducción a la lengua española, Ramón Areces, Barcelona.
ALCINA, J., BLECUA, J.M. (1982): Gramática española, Ariel, Barcelona.
TESO, E. DEL: (1990): Gramática general, comunicación y partes del discurso, Gredos, Madrid.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: