Cortázar w kinie 3305-CWK-01
1. Teoria opowiadania i koncepcja literatury fantastycznej Julia Cortazara: “Algunos aspectos del cuento”, “Del cuento breve y sus alrededores”, “Notas sobre lo gótico en el Río de la Plata”, “El estado actual de la narrativa en Hispanoamérica”.
2. Język filmowy: plany, ujęcia, sekwencje, montaż; techniki czasowe i przestrzenne. Adaptacje filmowe, czyli jak przełożyć język literacki na język filmu.
3. Lektura: J. Cortázar, “Las babas del diablo” (Las armas secretas, 1959)
Film: Blow-up Michelangela Antonioniego (Włochy-Wielka Brytania, 1967)
4. Lektura: J. Cortázar, “La autopista del sur” (Todos los fuegos el fuego, 1966)
Film: Weekend Jeana-Luca Godarda (Francja, 1967)
Film: L'ingorgo Luigiego Comenciniego (Francja-Hiszpania-Włochy-RFN, 1979)
5. Lektura: J. Cortázar, “Continuidad de los parques” (Final del juego, 1956)
Film: Intimidad de los parques Miguela Antina (Argentyna, 1965)
6. Lektura: J. Cortázar, “Diario para un cuento” (Deshoras, 1983)
Film: Diario para un cuento Jany Bokovej (Argentyna-Hiszpania, 1998)
7. Lektura: J. Cortázar, “La salud de los enfermos” (Todos los fuegos el fuego, 1966)
Film: Mentiras piadosas Diega Sabanesa (Argentyna, 2009)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu literaturoznawstwa (poetyki opowiadania); otrzymuje słownik najważniejszych pojęć i instrumentów analizy filmowej; posiada wiedzę na temat wybranych aspektów kultury i literatury latynoamerykańskiej od 2 poł. XX wieku do współczesności. (K_W02, K_W03, K_W08).
Umiejętności: Student zdobywa umiejętność definiowania koncepcji kluczowych dla badań literackich i filmowych, a także zastosowania ich do analizy tekstów literackich i filmowych, potrafi przeprowadzić krytyczną analizę tekstu literackiego i filmowego. (K_U01, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U08)
Kompetencje społeczne: Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej (K_K01, K_K04)
Kryteria oceniania
1. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność - 50%
2. Praca zaliczeniowa pisemna - 50%
Literatura
ALAZRAKI, J. : “¿Qué es lo neofantástico?”. Mester, XIX (2), Fall 1990: 21-33.
BORDWELL, D.: La narración en el cine de ficción, Paidós, Barcelona 1996 (1985).
CARMONA, R.: Cómo se comenta un texto fílmico, Cátedra, Madrid 1996.
COHEN, K.: Film and Fiction. The Dymanics of Exchange, Yale Univ. Press, New Haven 1979.
CORTÁZAR, J.: Cuentos completos/1-2, Alfaguara, Madrid 1999.
----- “Algunos aspectos del cuento”. Casa de las Américas, II (15-16), 1962; https://www.ingenieria.unam.mx/dcsyhfi/material_didactico/Literatura_Hispanoamericana_Contemporanea/Autores_C/CORTAZAR/ALGUNOS.pdf.
----- “Del cuento breve y sus alrededores”. En: El último round. México: SIglo XXI, 1996 [1969]; https://docenti.unimc.it/amanda.salvioni/teaching/2018/19592/files/cortazar/ cortazar_del-cuento-breve-y-sus-alrededores.
----- “Notas sobre lo gótico en el Río de la Plata”. Cahiers du monde hispanique et luso-brésilien, 25, 1975: 145-151; https://www.persee.fr/doc/carav_0008-0152_1975_ num_25_1_1993.
----- “El estado actual de la narrativa en Hispanoamérica”. En: Obra crítica, t. 3, ed. de Saúl Sosnowski, Madrid, Alfaguara, 1994: 91-92.
CHATMAN, S.: Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y en el cine, Taurus, Madrid 1990.
FELL, J.: El film y la tradición narrativa, Ed. Tres Tiempos, Buenos Aires 1977 (1974).
GARDIES, A.: Le récit filmique, Hachette, París 1993.
GAUDREAULT, A.: Du litteraire au filmique, Klincksieck, París 1988.
GAUDREAULT, A. JOST, F.(1990): El relato cinematográfico. Cine y narratología. Paidós, Barcelona, 1995 (1990)
GIMFERRER, P.: Cine y literatura, Planeta, Barcelona 1985
JOST, F.: L´oeil caméra. Entre film et roman, Presses Universitaires, Lyon 1987
MacCabe, C.: Theoretical essays : film, linguistics, literature, Manchester University Press, Manchester 1985
PLISIECKI, J.: Film i sztuki tradycyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Sklodowskiej, Lublin 1999.
ROAS, D.: Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico, Páginas de espuma, Madrid 2011.
SÁNCHEZ NORIEGA, J.L.: De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación, Paidós, Barcelona 2000.
VANOYE, F.. Récit écrit, récit filmique, Nathan, París 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: