Brazylijska myśl społeczna 3305-BMS-U
Podczas wykładu zajmiemy się o formowaniem „brazylijskiej myśli społecznej”, utworzonej przez pierwsze pokolenie brazylijskich intelektualistów, takich jak: Gilberto Freyre, Sérgio Buarque de Holanda i Florestan Fernandes, którzy uznawani są za interpretatorów Brazylii. Autorzy należą do grupy identyfikowanej przez brazylijską inteligencję, która dąży do krytycznego czytania i pisania o historii Brazylii. Również będą analizowane relacje między intelektualistami, ideami, polityką i życiem codziennym w celu zbadania społecznych i historycznych procesów kształtowania społeczeństwa i państwa brazylijskiego, szczególnie w XX wieku.
Zakres poszczególnych tematów:
1. Coronelismo w polityce brazylijskiej.
2. Dorobek intelektualistów brazylijskich na temat:
- Kolonializm i podporządkowanie
- Współczesna Brazylia
- Ekspansja kapitalistyczna
- Kwestie etniczne
- Kultura masowa
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student:
• powiązania studia brazylijskiea z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych.
• zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi.
• terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych.
Uczestnik zajęć:
• wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych.
• samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową.
• potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i hiszpańskim lub portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych.
Uczestnik zajęć:
• współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role.
• rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu.
Kryteria oceniania
Na ocenę z ćwiczeń wpływa aktywność - przygotowywanie referatów, omawianie lektur - oraz obecność na zajęciach. Warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu z "Brazylijska myśl społeczna" jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń.
Dwa testy 50% + 50%.
Testy będą wykonywane w trybie zdalnym.
Literatura
Literatura podstawowa:
• FERNANDES, F.; Mudanças sociais no Brasil. 1ª edição digital São Paulo: Global Editora. 2013.
• FERNANDES, F.; O Negro no Mundo dos Brancos. Difusão Européia do Livro, São Paulo. 1972.
• FREYRE, G.; Casa Grande & Senzala: formação da família brasileira sob o regimen de economia patriarchal. 3ª Edição. Rio de Janeiro: Schmidt. 1938.
• HOLANDA, S. B. de.; Raízes do Brasil. São Paulo: Cia das Letras, 2004.
• MALINOWSKI, M.; W poszukiwaniu brazylijskości. Główne nurty brazylijskiej myśli społecznej, CESLA, Warszawa 2011
• SCHWARZ, R.; As ideias fora do lugar. In: Ao vencedor as batatas. São Paulo: Editora 34, 2007. p. 09-33.
Literatura pomocnicza:
• DEMBICZ, A.; Filozofia poznawania Ameryki, CESLA, Warszawa, 2006
• FERNANDES, F.; A função social da guerra na sociedade tupinambá. – 3. ed. – São Paulo: Globo, 2006.
• FERNANDES, F.; A integração do negro na sociedade de classes: ensaios de interpretação sociológica. São Paulo: Globo, 2008. Livro I, p.09-118
• LEAL, Victor Nunes. Indicações sobre a estrutura e o processo do “coronelismo”. In: Coronelismo, enxada e voto: O município e o regime representativo no Brasil. 2ª edição. São Paulo: AlfaOmega, 1975, p. 19-57
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: