- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Wykład monograficzny: Jak się (nie)uczyć? 3304-2DXW-WM-JSNU-OG
1. Wprowadzenie do problematyki zajęć: wokół najbardziej powszechnych prawd i mitów na temat nauczania i uczenia się.
2. Bariery w uczeniu się:
- poznawcze (np. brak wiedzy o uczeniu się),
- afektywne (np. lęk/lękliwość),
- związane z osobowością (np. ekstrawersja/introwersja, sumienność),
- psychospołeczne (np. wpływ społecznych przekonań).
3. Wybrane aspekty i techniki uczenia się:
- warunki efektywnego uczenia się (np. problematyka nauczania dedukcyjnego/indukcyjnego),
- warunki efektywnego przypominania sobie (np. rola ruchu, krzywa efektywności uczenia się, rola przerw),
- wybrane "efekty" związane z uczeniem się (np. efekt Zeigarnik).
4. Teorie subiektywne na temat nauczania i uczenia się:
- źródła ich popularności,
- konsekwencje ich rozpowszechniania.
5. Różne ujęcia zdolności intelektualnych i pojęcia „inteligencja”. Problematyka stylów poznawczych i stylów uczenia się. Style uczenia się a strategie uczenia się.
7. Rola strategii metapoznawczych w społeczeństwach rozwiniętych.
8. Różnice kulturowe w uczenia się w odniesieniu do relacji uczeń- nauczyciel, uczeń-grupa, uczeń-przedmiot.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć Student:
- rozumie wybrane uwarunkowania psychologiczne, społeczne i kulturowe uczenia się oraz umie zdefiniować – w ogólnym zarysie – ich źródła i konsekwencje;
- zna wybrane aspekty dotyczące pamięci i problematyki uczenia się (np. czynniki sprzyjające zapamiętywaniu i przypominaniu sobie wiadomości, efekt Zeigarnik, funkcjonowanie pamięci fleszowej itd.);
- zna wybrane ujęcia stylów poznawczych i stylów uczenia się (np. model learning style survey), rozumie różnice między stylami uczenia się a strategiami uczenia się;
- jest bardziej świadomy cech indywidualnych wpływających na uczenie się, np. umie definiować mocne i słabe strony, rozumie przyczyny podstawowych błędów w uczeniu się;
- umie dokonać wyboru adekwatnej techniki uczenia się, w zależności od konkretnej sytuacji;
- umie definiować wybrane bariery podczas uczenia się – o charakterze afektywnym, poznawczym, osobowościowym i psychospołecznym;
- umie zdefiniować strategie metapoznawcze z punktu widzenia uczenia się;
- jest świadomy relacji między uczeniem się a jakością życia indywidualnego i społecznego w danym miejscu;
- rozumie szkodliwość stereotypów i teorii subiektywnych na temat uczenia się i nauczania;
- rozumie konieczność interdyscyplinarnej analizy zagadnień dotyczących uczenia się i nauczania.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest udział w zajęciach (3 nieobecności są dopuszczalne) oraz zaliczenie testu końcowego, liczącego 40 pytań; warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie 60% łącznej liczby punktów.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Czerniawska E., Ledzińska M., Jak się uczyć?, Wyd. Park, Bielsko Biała [dowolne wydanie].
Holmes J. D., Edukacja i uczenie się. 16 największych mitów, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2019.
Spitzer M., Jak uczy się mózg?, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2007.
Smuk M., Od cech osobowości do kompetencji savoir-être – rozwijanie samoświadomości w nauce języków obcych. Wydawnictwo Werset – Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Lublin – Warszawa, 2016.
Smuk M., Teorie obiektywne i subiektywne, Wydawnictwo Werset, 2019 (Rozdziały: „Inteligencja… czyli właściwie co?” i „Bądźmy metapoznawczy!”).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: