Dydaktyka języka niemieckiego (uprawnienia pedagogiczne) 3302-DJN3nb-Z
Celem ćwiczeń z zakresu glottodydaktyki jest trening umiejętności nauczyciela języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia sprawności i działań językowych. Zajęcia obejmują metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie nauczania języka niemieckiego - rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich; organizację pracy w klasie szkolnej i grupach; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne, (multi-)media; metody kształcenia recepcji audytywnej, recepcji wizualnej, recepcji audio-wizualnej, ustnej produkcji i interakcji, pisemnej produkcji i interakcji, metody kształcenia kompetencji leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej w języku obcym; warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji języka niemieckiego przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (z wykorzystaniem wybranych technik i strategii uczenia się sprawności i podsystemów języka w języku niemieckim).
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela efekty to:
- w zakresie wiedzy:
D.1.W6; D.1.W7; D.1.W8; D.1.W9; .W14; D.1.W15;
- w zakresie umiejętności:
D.1.U1; D.1.U2; D.1.U3; D.1.U4; D.1.U5; D.1.U6; D.1.U7; D.1.U8; D.1.U9; D.1.U10; D.1.U11;
- w zakresie postaw:
D.1.K1; D.1.K2; D.1.K3; D.1.K4; D.1.K5; D.1.K6; D.1.K7; D.1.K8; D.1.K9
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu na podstawie:
1. kontrola obecności (limit nieobecności nieusprawiedliwionych: 2 w semestrze);
2. ocena ciągła (samodzielne przygotowanie do zajęć na podstawie literatury fachowej);
3. projekt - prezentacja wybranych zagadnień (moderowanie procesów uczenia się i nauczania, micro teaching);
4. semestralne testy kontrolne / pisemne prace o charakterze praktyczno-teoretycznym (termin złożenia prac: ostatnie zajęcia).
* Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Praktyki zawodowe
Równolegle do zajęć student może odbywać praktykę dydaktyczną w wymiarze 120h w szkole podstawowej, ponadpodstawowej i przedszkolu.
Literatura
Barkowski, H./ H.-J. Krumm (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache. A. Francke Verlag: Tübingen/ Basel 2010.
Bausch, K. R./ Christ, H./ Hüllen, W./ Krumm, H. J. (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 2016.
Bimmel, P./ Kast, B. Neuner, G.: Deutschunterricht planen. Kassel 2003
Bovet, G. / Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Berlin 2000.
Burwitz-Melzer, E./ Mehlhorn, G./Bausch K.-R./ Krumm, H.-J. (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 2016.
Czaplikowska, R./ Kubacki, A.D.: Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów 2016.
Hallet, W./ F. G. Königs (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Kallmeyer/ Klett Verlag: Seelze-Velber 2013.
Heyd, G.: Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen 1997.
Heyd, G.: Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Baltmannsweiler 1996.
Jaroszewska, A.: O glottodydaktyce słowami glottodydaktyków [w:] Języki obce w szkole, Nr 2014/04 S. 52-66.
Karpeta-Peć, B.: Otwarty, aktywny, samodzielny... Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2008.
Karpeta-Peć, B./ Peć, J.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2014. www. bc.ore.edu.pl/kontent/663/pakiet+metodyczny+3.pdf.
Karpeta-Peć, B.: Liczy się efekt - otwarte formy pracy w glottodydaktycznym atelier. W: Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014.
Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005.
Kunter, M./ U. Trautwein: Psychologie des Unterrichts. Verlag Ferdinand Schöningh: Padeborn 2018.
Lehner, M.: Allgemeine Didaktik. Haupt Verlag: Bern/ Stuttgart/ Wien 2009.
Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z.: Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław 2008.
Pawlak, M.: Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz 2004.
Peć, B.: Otwarte formy pracy w glottodydaktyce - specyfika oceniania w edukacji szkolnej oraz w akademickim kształceniu nauczycieli języków obcych. W: Gajewska, E./ J. Rokita-Jaskow (red.): Ocenianie w różnych kontekstach edukacyjnych. Neofilolog 54/1 (2020) 105-131.
Schart, M./ M. Legutke: Lehrkomptenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2015.
Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc, M.: Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2013.
Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: