Femme fatale w poezji angielskiej XIX wieku 3301-ZLB2041
Celem kursu jest analiza toposu kobiety fatalnej, stale obecnego w poezji angielskiego romantyzmu i epoki wiktoriańskiej. Szczególny nacisk zostanie położony na rozwój i transformację tego toposu w XIX wieku, i na sposób, w jaki poeci tego okresu używali tematu kobiety fatalnej, często zmieniając i podważając tradycyjną wizję femme fatale jako istoty niszczycielskiej, okrutnej i samolubnej. W efekcie romantyczne i wiktoriańske utwory poetyckie często ukazują ‘genderowe’ niepokoje dotyczące ról męskich i żeńskich w kulturze okresu.
Lektura tekstów podstawowych obejmować będzie wiersze W. Blake’a, S.T. Coleridge’s, J. Keats’a, L. Landon, A. Tennysona, D.G.Rossettiego, CH. A. Swinburne’a.
Zrozumienie istoty zagadnienia będzie pogłębione poprzez analizę ważnych pojęć i zjawisk kulturowych, takich jak wzniosłość, piękno, charakterystyczna wiktoriańska fascynacja optyką i sposobami patrzenia/widzenia, oraz polaryzacja spostrzegania kobiety (anioł czy demon). Dodatkowo przyjrzymy się wybranym obrazom malarzy Pre-Rafaelitów, które ilustrują wiele poetyckich wcieleń kobiety fatalnej.
Czytając poezję W. Blake’a zobaczymy jak żeński pierwiastek Woli Kobiecej i Naturalnej Religii (fatal woman) wpływał negatywnie na romantyczny mit psychiczn.ej reintegracji człowieka. Porównamy sprzeczne analizy kluczowych utworów Coleridge’a i Keatsa które zajmują się toposem femme fatale (‘Christabel’, i ‘La Belle Dame sans Merci’ lub ‘Lamia’) zwracając uwagę na różnorodne szkoły interpretacyjne. Mniej znane wiersze Keats’a i Coleridge’a (‘Time’s Sea’ i ‘Love’) wzbogacą dyskusję o nowe wątki. Wiersz Shelley’a ‘On the Medusa of Leonardo da Vinci’ posłuży jako przykład rehabilitacji kobity fatalnej. Wiktoriańskie femmes fatales będą reprezentowane przez Venus i Dolores (Swinburne), Astarte, Sister Helen, Lilith (Rossetti), oraz Kate, Lilian, Rozalindę i Ginewrę (Tennyson). Wiersze L. Landon dopełnią obraz toposu, pokazując femme fatale w utworach autorstwa kobiety. Poza wierszami znajdującymi się na liście lektur, studenci będą czytali dodatkowe eseje na każdy tydzień kursu. Kurs będzie dawał priorytet interpretacjom feministycznym, genderowym i analizie close reading.
Kurs przeznaczony jest dla studentów studiow II stopnia.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
iedza:
Po ukończeniu kursu student będzie:
- znać wybrane kanoniczne utwory poezji XIX wieku, których tematyka dotyczy przedstawienia kobiet w literaturze.
- znać kontekst kulturowy i społeczny dotyczący tzw. "The Woman Question" debate oraz koncepcji tzw. "separate spheres".
Umiejętnosci:
Po ukończeniu kursu student będzie:
- potrafił interpretować, analizować i syntetyzować wiedzę na temat literatury brytyjskiej XIX wieku w wymiarze językowym, kulturowym, społecznym i historycznym
- zastosować podane w trakcie kursu definicje do analizy tekstów literackich
- łączyć obserwacje szczegółowe ze zdobytą w trakcie kursu syntetyczną wiedzą na temat literatury brytyjskiej.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kompetencje społeczne:
Uczestnik kursu jest świadomy społecznego znaczenia wiedzy z zakresu historii literatury brytyjskiej; szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowania kultur świata.
Literatura
Ahern, Stephen. “Listening to Guinevere: Female Agency and the Politics of Chivalry in Tennyson's Idylls.” Studies in Philology. Chapel Hill: Winter 2004.Vol. 101, Iss.1.
Binias, Silke (2007) Symbol and Symptom: the Femme Fatale in English poetry of the 19th century and feminist criticism. Universitatsverlag Winter
Berger, John (1972) Ways of Seeing. London: BBC and Penguin Books.
Christ, Carol ‘The Feminine Subject in Victorian Poetry’ ELH, Vol. 54, No. 2 (Summer,1987), pp. 385-401
Hedgecock Jennifer (2008) The Femme Fatale in Victorian Literature: the danger and the sexual threat.Cambria Press.
Hoeveler, Diane (1990) Romantic Androgyny University Park: Penn State Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: