Dickens i zbrodnia 3301-ZLB115
Celem kursu jest dogłębna analiza wybranej powieści Karola Dickensa przez pryzmat tematyki zbrodni, ze szczególnym uwzględnieniem takich aspektów powieści jak narracja, fokalizacja, symbolika w utworach, konstrukcja postaci, wątki narracyjne, czas i przestrzeń. Jako zatwardziały obserwator ciemnej strony wiktoriańskiego życia, Dickens często pisał o zbrodni i przestępczości w swoich powieściach. Wybrana powieść Dickensa będzie również omawiana biorąc pod uwagę jej historyczny i kulturowy kontekst, aby lepiej zrozumieć tematykę i świat przedstawiony w tym utworze. Podczas kursu będą także analizowane wybrane adaptacje filmowe powieści.
Oto kilka zagadnień, które będą poruszane na zajęciach:
- Wiktoriański biznes wydawniczy
- Dickens i jego czytelnicy / recepcja powieści Dickensa
- Konwencje literackie w powieści dziewiętnastowiecznej
- Dickens i psychologia, rozwój nauki, prawo
- Kobiety w utworach Dickensa
- Dickens i powieść gotycka, sensacyjna, detektywistyczna
- Przestępczość nieletnich w XIX wieku
- Publiczne egzekucje w XIX wieku
- Dickens i tradycja gotycka
- Dickens i ilustracje
- Dickens i wiktoriańskie podziemie
- Wizyty Dickensa w więzieniu Newgate
- Dickens i najbardziej znane slamsy Londynu
- Dickens i inspektor Charles Field ze Scotland Yardu
- Dickens i ilustratorzy jego powieści
- Dickens i teatr / adaptacje teatralne jego powieści
- Niektóre adaptacje filmowe powieści Dickensa
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student zdobędzie następującą wiedzę i umiejętności:
Wiedza
Studenci znają i rozumieją
K_W01 w sposób pogłębiony rolę twórczości Karola Dickensa w kulturze i literaturze XIX wieku
K_W02 w sposób pogłębiony stan badań literaturoznawczych i kulturoznawczych na temat tematyki zbrodni w twórczości Karola Dickensa
K_W04 w sposób pogłębiony zasady stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych na przykładzie omawianych powieści K. Dickensa
KW_05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa podczas analizy utworów literackich omawianych na kursie
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki kursu
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym na przykładzie tekstów omawianych na kursie
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w literaturoznawstwie i kulturoznawstwie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do eseju krytycznego związanego z tematyką kursu
Kompetencje społeczne
Student jest gotowy do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie programu kursu
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Wymagania końcowe:
Aktywny udział w zajęciach,
Wystąpienie ustne na przygotowany temat,
Zadania domowe po każdych zajęciach
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Niezaliczenie przedmiotu można poprawić przystępując do poprawkowej sesji egzaminacyjnej.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Propozycja lektur (jedna spośród wymienionych poniżej powieści):
- "The Mystery of Edwin Drood"
- "Oliver Twist"
- "Bleak House"
- "Great Expectations"
- "Nicholas Nickleby"
- "A Tale of Two Cities"
- "David Copperfield"
- "Hard Times"
- "Little Dorrit"
Opracowania:
- Bratlinger, Patrick, and William B. Thesing eds. A Companion to the Victorian Novel. London: Blacwell, 2005.
- Paroissien, David ed. A Companion to Charles Dickens. London: Blacwell, 2008.
- Jordan, John ed. The Cambridge Companion to Charles Dickens. Cambridge: CUP, 2001.
- David, Deidre ed. The Cambridge Companion to the Victorian Novel. Cambridge: CUP, 2001.
- Collins Philip. Dickens and Crime. London: Palgrave Macmillan, 1995.
- Collins, Philip ed. Dickens. The Critical Heritage. New York: Barnes & Noble, 1971.
- Sanders, Andrew. Authors in Context: Charles Dickens. Oxford: OUP, 2003.
- Cohen, Jane. Charles Dickens and His Original Illustrators. Columbus: Ohio University Press, 1980.
- Forster, John. The Life of Charles Dickens. London: Cecil Palmer, 1928.
- Connor, Stephen ed. Charles Dickens. Longman Critical Readers. London: Longman, 1996.
- Carey, John. The Violent Effigy. A Study of Dickens's Imagination. London: Faber and Faber, 1991.
- http://www.dickensmuseum.com/ The Dickens House Museum
- http://www.dickensfellowship.btinternet.co.uk/ The Dickens Fellowship
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: