Piśmiennictwo biograficzne a historia społeczna Wielkiej Brytanii 1870-1939 3301-ZKB245
Analiza biografii pojedynczych osób w kontekście wydarzeń społecznych i kulturowych w Wielkiej Brytanii na podstawie wybranych tekstów biograficznych różnego gatunku (autobiografie, dzienniki, listy, autobiograficzna powieść, biografia). Badane główne tematy to między innymi: tradycyjne życie wiejskie i jego zanik, urbanizacja i życie miejskie, zmiany w teorii i praktyce szkolnictwa, postęp w sferze kultury materialnej i jego wpływ na struktury społeczne, geneza i rozwój kultury masowej, pierwsza wojna światowa i jej wpływ na społeczność brytyjską, myśl i życie społeczne i polityczne, rozwój subkultur etnicznych i innych, brytyjskie podejście do świata zewnętrznego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
– student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat historii społecznej Wielkiej Brytanii 1870-1939 i rozwija swoje umiejętności analityczne.
– student zdobywa kształcenie językowe na poziomie C1+.
- student pogłębia świadomość złożoności i pluralizmu kultur jako systemów
- student zgłębia kody kultury determinujące kontakty między przedstawicielami różnych kultur
Umiejętności
- student potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym
- student potrafi rozpoznawać symbole kultury i posługiwać się kodami kulturowymi w interakcjach międzyosobowych oraz międzykulturowych
- Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kompetencje społeczne
- student świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy
- student cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych wzorów zachowania kulturowego, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie obecności i udziału w zajęciach [20% oceny] oraz pracy semestralnej: omówienie jednego uzgodnionego biograficznego tekstu, 1.000-1.500 słów [80% oceny], oceniana na podstawie wiedzy studenta/studentki o pisarstwie biograficznym, o historii społecznej Anglii w danym okresie i umiejętności samodzielnej analizy wydarzeń społecznych.
Literatura
Wybór tekstów do dyskusji:
Vera Brittain, Testament of Youth, 1933 (Testament of Friendship, 1940; Testament of Experience, 1957).
Patrick Leigh Fermor, A Time of Gifts, 1977.
Margaret Forster, Hidden Lives, A Family Memoir, 1995.
J. A. Froude, Reminiscences of Carlyle, 1881.
R. Gittings, The Nature of Biography, 1978.
Ralph Glasser, Growing up in the Gorbals, 1986 (Gorbals Boy at Oxford, 1988; Gorbals Voices, Silent Songs, 1990).
G. and W. Grossmith, The Diary of a Nobody, 1892.
Richard Hoggart, An Imagined Life, Life and Times 1959-1991, 1993.
Laurie Lee, Cider with Rosie, 1959
Nigel Nicolson, Portrait of a Marriage, 1973.
Daisy Noakes, The Town Beehive - A Young Girl's Lot, Brighton 1910-1934, 1984.
George Orwell, Down and Out in Paris and London, 1933.
Samuel Smiles, Lives of the Engineers, 1861-1862.
George Sturt, The Wheelright's Shop, 1923.
L. Strachey, Eminent Victorians, 1918.
L. Strachey, Elizabeth and Essex, 1928.
Flora Thompson, Lark Rise to Candleford, 1945 (Lark Rise, 1939; Over to Candleford, 1941; Candleford Green, 1943).
Beatrice Webb, Diaries, 1956.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: