Rozwijanie kompetencji lingwistycznych poprzez treści przedmiotowe w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym (CLIL) 3301-ZJS2911
Celem CLIL jest zrównoważone nauczanie treści przedmiotowych (np. historii, geografii, fizyki) i obcojęzycznych (np. angielski w polskiej szkole). Nauczanie konkretnego przedmiotu z wykorzystaniem języka obcego ma w swoim założeniu prowadzić do dynamicznego rozwoju kompetencji językowych (zwłaszcza słownictwo i system gramatyczny) oraz merytorycznych (wiedza i sprawności z zakresu konkretnego przedmiotu nauczanego w szkole). W praktyce, nauczanie CLIL koncentruje się często na nauczaniu słownictwa specjalistycznego, z pominięciem lub niedowartościowaniem pozostałych elementów. Kurs szuka odpowiedzi na pytanie, jak tej swoistej dezintegracji zapobiec, jak doprowadzić do zrównoważonego rozwoju kompetencji językowych oraz wiedzy przedmiotowej.
Odpowiedzi na te pytanie dostarcza analiza wyników badań nad nauczaniem zintegrowanym, przeprowadzonych niezależnie od siebie w krajach, które starają się stosować elementy metodologii CLIL w nauczaniu, lektura istotnych opracowań teoretycznych i materiałów źródłowych oraz samodzielne próby konstruowania materiałów dydaktycznych przez uczestników kursu w oparciu o założenia CLIL
Kurs skierowany jest do osób zainteresowanych uatrakcyjnieniem i wzbogaceniem lekcji języka obcego oraz wykorzystaniem materiałów obcojęzycznych w nauce konkretnych przedmiotów szkolnych. Kurs porusza również cały szereg zagadnień praktycznych związanych z dydaktyką szkolną - jak efektywnie poprawiać błędy, jak nowocześnie uczyć gramatyki, rola komponentu kulturowego w nauce języka obcego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
A) WIEDZA
Po ukończeniu kursu student zna:
1. najważniejsze założenia i sposoby stosowania w praktyce zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego;
2. podstawowe mechanizmy zapewnienia równowagi między kompetencjami lingwistycznymi a wiedzą ogólną nabywaną w czasie zajęć typu CLIL;
B) UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu student umie:
1. zastosować nabyte umiejętności do konstruowania materiałów do nauczania zintegrowanego treści przedmiotowych i językowych;
2. różnicować formy pracy z materiałami obcojęzycznymi, zgodnie z profilem ucznia i założeniami CLIL;
C) POSTAWY
Po ukończeniu kursu student dostrzega i rozumie:
1) sposoby budowania wiedzy ogólnej z wykorzystaniem kompetencji obcojęzycznych;
2) potrzebę świadomej selekcji dostępnych materiałów dydaktycznych, zgodnych z potrzebami uczniów i założeniami programowymi, w oparciu o kryteria CLIL.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia praktyczne (praca grupowa) - 40%
Prezentacja na zajęciach własnych propozycji studentów związanych z nauczaniem typu CLIL - 40%
Obecność i aktywny udział w zajęciach - 20%
Minimum wymagane na ocenę dostateczną: 50%
Literatura
Cammarata, Laurent and Diane J. Tedick (2012) Balancing Content and Language in Instruction: The Experience of Immersion Teachers, The Modern Language Journal, 96, ii, 2012.
Coyle, Do (2005) Planning Tools for Teachers, Nottingham: The University of Nottingham. School of Education.
Dalton-Puffer Christiane,Tarja Nikula and Ute Smit (2010) Language Use and Language Learning in CLIL Classrooms, Amsterdam: John Benjamins
Deller, Sheelagh and Christine Price (2007) Teaching other subjects through English, Oxford: OUP.
University of Cambridge TESOL Examinations (no date), Teaching History through English. A CLIL Approach. Cambridge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: