Analiza podręczników 3301-ZJS1901
CEL KURSU:Celem kursu jest wyposażenie studentów, przyszłych nauczycieli języka angielskiego, w wiedzę i umiejętności przydatne przy doborze, adaptacji i pracy z podręcznikiem do nauki języka angielskiego.
TREŚCI:Kurs składa się z trzech części, z których pierwsze dwie stanowią przygotowanie teoretyczne, a część trzecia ma charakter wybitnie praktyczny.
I. KTO, albo "różnice indywidualne" u uczniów:
- grupy wiekowe i ich cechy dystynktywne;
- lateralizacja mózgu i jej implikacje
- programowanie neurolingwistyczne (NLP) oraz teoria inteligencji wielorakich (MI)
II. CO, czyli co można znaleźć w podręcznikach:
- charakterystyka współczesnych teorii metodycznych, m.in.: CLT, CEFR, CLIL;
- pedagogia humanistyczna, uwzględniająca hierarchię potrzeb (Abrahama Maslowa), Affective Filter (Stephena Krashena), oraz psychologię Carla Rogersa;
- principled eclecticism vs. principled integration;
- rodzaje rozkładów materiału: syntetyczne vs. analityczne, nastawione na produkt vs. nastawione na proces
- rodzaje planów lekcji, w tym PPP vs. ARC
III. JAK dokonywać analizy:
- zestawy punktów kontrolnych przydatnych w ocenie podręczników;
- praktyczne wykorzystanie tych zestawów do ewaluacji podręczników.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia są następujące:
- student ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu ewaluacji materiałów do nauczania języka angielskiego
- student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji materiałów dydaktycznych
- student potrafi wypowiadać się na temat analizowanych materiałów
- student potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać informacje towarzyszące ewaluowanym materiałom
- student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w dziedzinie tworzenia i oceniania materiałów dydaktycznych.
Kurs prowadzony jest na poziomie B2+.
WIEDZA
• ma wiedzę o miejscu filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych oraz o specyfice dziedzin filologicznych
• zna terminologię używaną w językoznawstwie i językoznawstwie stosowanym właściwym dla filologii angielskiej
• zna metodologię naukową w dziedzinie językoznawca stosowanego
• ma wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonetyce, morfologii, pragmatyce i potrafi tę wiedzę przekazać w procesie nauczania
• ma wiedzę o procesach komunikowania się w języku angielskim, zarówno w mowie, jak i w piśmie
• ma wiedzę o uwarunkowaniach procesu przyswajania drugiego języka; zna i rozumie główne modele akwizycji języka obcego właściwe dla językoznawstwa angielskiego
• ma wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych
• ma świadomość zasad i norm etycznych w nauce
• ma wiedzę o sposobie projektowania własnej ścieżki rozwoju
UMIEJĘTNOŚCI
• potrafi posługiwać się terminologią językoznawczą właściwą dla filologii angielskiej
• potrafi zastosować metodologię językoznawczą w badaniu
• potrafi wypowiadać się w języku angielskim poprawnie, precyzyjnie i spójnie, dobierając odpowiednie formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej
• umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
• potrafi kontrolować i diagnozować poprawność użycia języka angielskiego oraz ojczystego
• potrafi używać funkcji językowych, takich jak wyrażanie wątpliwości, dystansu, egzemplifikacji, emfazy, formułowania wniosków
• potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym i społecznym
• potrafi dobrać i zastosować wiedzę z zakresu poddyscyplin filologii angielskiej dla celów komunikacyjnych, dydaktycznych i badawczych
• potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia badań filologicznych oraz do zróżnicowanych zastosowań praktycznych
• posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę
• potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawianych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji
• umie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście filologii angielskiej
• potrafi korzystać z nowoczesnych technologii w ogólnym rozwoju własnym, procesie zdobywania wiedzy i sytuacjach profesjonalnych
• potrafi zaprojektować własną ścieżkę rozwoju precyzując zainteresowania, metody i cele na bazie posiadanej wiedzy
• potrafi uczestniczyć w pracy zespołowej, ma podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów; potrafi inicjatywę własną dopasować i twórczo wykorzystać w zadaniach grupowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy i umiejętności
• rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
• rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
• czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych
• ma przekonanie o wadze inicjatywy indywidualnej, samodzielności, oraz dostrzega możliwości wkładu własnego w działania zespołowe
• rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
• ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi
• docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
• świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani na podstawie:
- pracy na zajęciach
- pracy własnej w domu
- przygotowanej prezentacji
- analizy wylosowanego zagadnienie na zakończenie semestru
Dozwolona liczba nieobecności na zajęciach: 2 (dwie).
Jeśli przedmiot prowadzony jest w trybie zdalny, student zobowiązany jest posiadać włączoną kamerę i mikrofon.
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy -
Literatura
Bolitho, R. and Tomlinson, B. (1995) Discover English. Macmillan Heinemann.
Ellis, M. (1996) Observation. A course for Teachers of English. CODN.
Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching. Longman.
Harmer, J. (1998) How to Teach English. Longman.
Komorowska, H. (2004) Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna.
Nunan, D. (1994) Syllabus Design. OUP.
Phillips, S. (1993) Young Learners. OUP.
Prodromou, L. (1992) Mixed Ability Classes. Prentice Hall.
Rinvolucri, M. and Davies, P. (1995) More Grammar Games. CUP.
Scott, W. A. and Ytreborg, L. H. (1990) Teaching English to Children. Pearson Education.
Scrivener, J. (1994) Learning Teaching. Macmillan.
Tanner, R. and Green, C. (1998) Tasks for Teacher Education. A Reflective Approach. Longman.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: