CO BY BYŁO GDYBY nazistowskie Niemcy zwyciężyły? Alternatywne wersje drugiej wojny światowej w pracach historycznych, prozie i filmie 3301-LB2036
Kurs dla studentów 2 stopnia studiów magisterskich.
Celem kursu jest zaznajomienie się z fenomenem historii alternatywnej w odniesieniu do drugiej wojny światowej. Przedmiotem dyskusji będzie szereg zagadnień dotyczących re-definicji historii we współczesnej kulturze zdominowanej przez tzw. normalizację przeszłości oraz kult rozrywki. Na kursie będziemy stawiać pytania o cechy charakterystyczne historii alternatywnej jako gatunku oraz wpływu filozofii postmodernistycznej na jego rozwój. Zajmować się będziemy również kwestią "prawdy" w analizie historycznej i przedstawianiu wydarzeń historycznych w literaturze i na ekranie w obrębie gatunku historii alternatywnej, celowością spekulacji w analizie historycznej zmianami w podejściu do Trzeciej Rzeszy w historii, literaturze i filmie różnych narodów, oraz porównaniem tekstu i filmu z perspektywy sposobów generowania alternatywnej rzeczywistości.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze na tle dziedziny nauk humanistycznych
w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej
w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: Absolwent potrafi
posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści literackie i kulturowe w kontekście społecznym i historycznym
rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Dopuszczalne jest 20% nieobecności.
Zaliczenie na podstawie eseju akademickiego.
Zaliczenie poprawkowe - na podstawie poprawionego eseju akademickiego.
Literatura
LITERATURA / FILMY
Katherine Burdekin Swastika Night
Kevin Brownlow (dir.) It Happened Here
Channel Islands Occupied (documentary film about an actual occupation)
Hitler’s Britain (documentary about an occupation that never took place)
Len Deighton SS-GB
SS-GB mini-series 2017
Robert Harris Fatherland
Fatherland (dir. Christoper Menaul)
Murray Davies Collaborator
Inglorious Basterds dir. Quentin Tarantino
Philip K. Dick The Man in the High Castle
The Man in the High Castle, TV series 2015, Frank Spotnitz
Daniel Quinn, After Dachau
Stephen Fry Making History
Polskie wersje historii alternatywnych
CONTEXTS
The Empty Mirror (1996) dir. Barry J. Hershey
Hitler: The Rise of Evil (2003) dir. Christian Duguay
Der Untergang, / The Downfall (2004) dir. Oliver Hirschbiegel
Mein Kampf / Dawn of Evil - Rise of the Reich (2009) dir. Urs Odermatt
Er ist wieder da / Look Who's Back (2015) dir. David Wnendt (novel by Timur Vermes)
Jojo Rabbit (2019) dir. Taika Waititi
OPRACOWANIA KRYTCZNO-TEORETYCZNE
Niall Ferguson, “Introduction” to Virtual History: Alternatives and Counterfactuals: “Towards Chaohistory”
Richard J. Evans „Wishful Thinking” (Altered Pasts)
Karen Hellekson The Alternate History: Refiguring Historical Time
Gavriel D. Rosenfeld „Introduction” to The World Hitler Never Made: Alternate History and the Memory of Nazism
Gavriel D. Rosenfeld Hi Hitler! How the Nazi Past is Being Normalized in Contemporary Culture
Gavriel D. Rosenfeld The Fourth Reich: The Specter of Nazism from World War II to the Present
Susan Sontag “Fascinating Fascism” (Under the Sign of Saturn
Michael Rothberg, “Introduction” to Multidirectional Memory: Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization
Daniel Goldhagen Hitler's Willing Executioners: Ordinary Germans and the Holocaust
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: