Powieść brytyjska w XVIII wieku i jej konteksty kulturowe 3301-LB1027-2ST
Kurs ma na celu omówienie wybranych kluczowych tekstów i tematów związanych z powieścią brytyjską XVIII wieku, takich jak m. in. rozwój powieści i upowszechnienie druku/czytelnictwa (autorzy i autorki, ewolucja gatunków powieściowych – w tym konwencje realizmu, wpływ powieści łotrzykowskiej (D. Defoe), komizm i groteska (L. Sterne), powieść gotycka (H. Walpole, A. Radcliffe), powieść sentymentalna i obyczajowa (H. Mackenzie, M. Edgeworth, F. Burney, J. Austen)), filozofie i ideały oświecenia (powiastka i poemat filozoficzny – A. Pope, Voltaire, S. Johnson), sytuacja społeczna kobiet oraz wczesny feminizm (M. Wollstonecraft), kolonializm i niewolnictwo (A. Behn, ruch abolicjonistyczny, O. Equiano), pisarstwo podróżnicze i podróż jako motyw literacki (D. Defoe, J. Swift, S. Johnson i J. Boswell), oświecenie a wolność i osiemnastowieczne rewolucje (T. Paine, J.J. Rousseau, W. Godwin, E. Burke). Kurs kładzie na łączenie analizy tekstów literackich z badaniem szerszych kontekstów kulturowych, w tym historycznych i społecznych. Ważną rolę odgrywa dostrzeganie relacji między tekstami i analiza intertekstualnych powiązań, takich jak wpływ, cytat, adaptacja stylu lub motywu, aluzja, parodia, polemika.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej w zakresie badań nad literaturą brytyjską osiemnastego wieku
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w odniesieniu do osiemnastowiecznej literatury brytyjskiej
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02
kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
- omawianie tekstów źródłowych i opracowań
- dyskusja
- prezentacja
- praca semestralna
Literatura
Wybrane powieści i fragmenty powieści (w tym teksty obowiązkowe i lektury dodatkowe):
- Defoe, Daniel. Moll Flanders
- Richardson, Samuel. Pamela
- Fielding, Henry. Tom Jones
- Walpole, Horace. The Castle of Otranto
- Swift, Jonathan. Gulliver’s Travels (Book IV)
- Sterne, Lawrence. Tristram Shandy (Volumes I-II)
- Johnson, Samuel. Rasselas
- Goldsmith, Oliver. The Vicar of Wakefield
- Sterne, Lawrence. Sentimental Journey
- Mackenzie, Henry. The Man of Feeling
- Godwin, William. Caleb Williams
- Lennox, Charlotte. The Female Quixote
- Radcliffe, Ann. The Mysteries of Udolpho
- Wollstonecraft, Mary. A Vindication of the Rights of Woman (excerpts)
- Edgeworth, Maria. Belinda (excerpts)
- Austen, Jane. Northanger Abbey
- Defoe, Daniel. Robinson Crusoe
- Behn, Aphra, Oroonoko, or the Royal Slave
- Equiano, Olaudah. The Interesting Narrative of the Life of Olaudah Equiano, Or Gustavus Vassa, The African (excerpts)
Wybrane opracowania i źródła krytyczne:
(2005) A Companion to the Eighteenth Century Novel and Culture. Paula R. Backscheider and Catherine Ingrassia (ed.) Blackwell.
(2009) The Eighteenth-Century Literature Handbook. Gary Day and Bridget Keegan (ed.) Continuum.
(2002) The Cambridge Companion to Gothic Fiction. Jerrold E. Hogle (ed.) Cambridge UP.
Armstrong, Nancy (1987) Desire and Domestic Fiction: A Political History of the Novel. Blackwell.
Barker-Benfield, G. J. (1996) The Culture of Sensibility. Sex and Society in Eighteenth-Century Britain. The University of Chicago Press.
Brewer, John (1997) The Pleasures of the Imagination. English Culture in the Eighteenth Century. Harper Collins.
Colley, Linda (1992) Britons: Forging the Nation 1701-1837. Yale UP.
Hammond, Bran and Shaun Regan (2006) Making the Novel. Fiction and Society in Britain, 1660-1780. Palgrave.
London, April (2012). The Cambridge Introduction to the Eighteenth-Century Novel. Cambridge UP.
McKeon, Michael. (2002) The Origins of the English Novel 1600-1740. The Johns Hopkins UP.
Rawson, Claude. (2000) Satire and Sentiment 1660-1830. Yale UP.
Sussman, Charlotte. (2012) Eighteenth-Century English Literature. Polity.
Watt, Ian. (1957) The Rise of the Novel. Studies in Defoe, Richardson and Fielding. University of California Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: