Amerykańska poezja XXI wieku 3301-LA1310
Celem kursu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi trendami w poezji XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem poetyckich sposobów reagowania na zmianę klimatu (czy, szerzej, kryzys planetarny związany z Antropocenem) i z podejmowanymi w poezji próbami udzielenia odpowiedzi na polityczne i etyczne wyzwania naszych czasów.
Skupimy się na praktykowanych we współczesnej poezji strategiach otwierania się na „inność” - tak ludzką jak i nieczłowieczą - poprzez kwestionowanie antropocentrycznych i eurocentrycznych sposobów myślenia o etyce, polityce i estetyce. Jak odnotowuje m. in. Lawrence Buell (1996), kryzys ekologiczny to w pierwszym rzędzie kryzys wyobraźni; prowadząca do wyniszczenia Ziemi eksploatacja więcej-niż-ludzkiej natury wynika, przynajmniej po części, z hegemonii rozumu instrumentalnego pożenionego z mitem nieograniczonego postępu.
Dynamicznie rozwijający się nurt ekopoetyki dostarczy narzędzi do zbadania przejawów ekologicznej wyobraźni w poezji „samoświadomego antropocenu” (Lynn Keller, 2018). Jednak nie da się oddzielić wyzysku i uciszenia nieczłowieczych istot od szerszego problemu ekonomii opartej na wydobyciu „zasobów”, której korzenie sięgają w głąb historii kolonializmu i niewolnictwa, dlatego podczas zajęć wysuniemy na pierwszy plan związki ekopoetyki z badaniami afroamerykańskimi, badaniami nad kulturami rdzennymi Ameryki Północnej, a także różnymi wariantami myśli posthumanistycznej (badania nad zwierzętami, nowe materializmy, biosemiotyka, ekokrytyka afektywna, sound studies).
Omówimy między innymi twórczość następujących poetek i poetów: Forrest Gander, Brenda Hillman, Juliana Spahr, Alexis Pauline Gumbs, Tommy Pico, Ocean Vuong, Jody Gladding, Jonathan Skinner.
Kurs dla 1 stopnia
Wymagany poziom znajomości języka angielskiego - B2
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- studenci zdobywają wiedzę o najnowszych nurtach poezji amerykańskiej
- studenci zaznajamiają się z najważniejszymi wyzwaniami epoki Antropocenu
Umiejętności:
-studenci poprawiają swoje kompetencje poetyckie - uczą się czytać ze zrozumieniem zniuansowane teksty i rozmawiać o nich
- studenci zwiększają swoje ogólne kompetencje literackie
Kompetencje społeczne:
- zrozumienie potrzeby wyrażania swojego stanowiska w sposób spójny, jasny, logiczny i precyzyjny, w celu efektywnego funkcjonowania w relacji z innymi
- zrozumienie charakteru najpilniejszych wyzwań teraźniejszości i ich relacji z językiem i sposobami komunikowania się
- Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Angielski
- Kształcenie językowe na poziomie B2+
Kryteria oceniania
Ocena składa się z następujących części:
prace cząstkowe w trakcie semestru -- 20%
prezentacje -- 30%
esej zaliczeniowy -- 50%
Do zaliczenia student musi uzyskać ponad 50% z każdej części.
Liczba dozwolonych nieobecności - 2
W razie braku zaliczenia poprawa kursu możliwa w sesji poprawkowej w formie obszerniejszej pracy badawczej. Ta możliwość dostępna tylko dla studentów, którzy nie przekroczyli limitu nieobecności.
Literatura
Teksty źródłowe:
Gander, Forrest, Be With (2017)
Glading, Jody, selected poems
Gumbs, Alexis Pauline, M Archive (2018)
Hillman, Brenda, Extra Hidden Life, Among the Days (2018)
Pico, Tonny, Nature Poem (2017)
Spahr, Juliana (selected poems)
Vuong, Ocean, Night Sky with Exit Wounds (2016)
Skinner, Jonathan, Chip Calls (2014)
Antologie:
American Poets in the 21’st Century: The New Poetics, ed. Claudia Rankine & Lisa Sewell, Wesleyan University Press, 2007.
The New American Poetry of Engagement: A 21st Century Anthology, ed. Anne Keniston and Jeffrey Gray, McFarland&Company, 2012.
Black Nature, ed. Camille Dungy, University of Georgia Press, 2009.
Literatura:
Abram, David. The Spell of the Sensuous, Vintage, 1996.
Gander, Forrest, and John Kinsella, Redstart. An Ecological Poetics. University of Iowa Press, 2012.
Gibson, Katerine, et al. Manifesto for Living in the Anthropocene, punctum books, 2015.
Keller, Lynn. Recomposing Ecopoetics: North American Poetry of the Self-Conscious Anthropocene, University of Virginia Press, 2017.
Retallack, Joan „What is experimental poetry and why do we need it”? (Jacket no. 32, April 2007, online)
Shockley, Evie. Renegade poetics.Black Aesthetics and Formal Innovation in African American Poetry. University of Iowa Press, 2011.
Yusoff, Kathryn, A Billion Black Anthropocenes or None, University of Minnesota Press, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: