Retoryka praktyczna 3301-L2PAD
Studenci zapoznają się z funkcjami językowymi, użytecznymi w czasie debat i dyskusji publicznych. Następnie ćwiczą stosowanie tych funkcji w różnorodnych sytuacjach poprzez odgrywanie ról a czasami wyrażanie własnych poglądów. Tematyka debat obejmuje wiele kwestii etycznych, ekologicznych, społecznych, gospodarczych, traktowanych poważnie jak i, w niektórych przypadkach, z przymrużeniem oka. Debaty są stymulowane materiałami pisanymi lub nagranymi. Proponowana kolejność wprowadzania i ćwiczenia funkcji językowych:
1. Prowadzenie wywiadu, głośne czytanie informacji.
2. Wyrażanie zgody, jej braku, wątpliwości i dystansu (FH ss. 4-13). Oficjalne zebrania (FH ss.14-20)
3. Odrzucanie i dyskredytowanie czyjejś argumentacji. (FH s. 22, s.26)
4. Przekonywanie. (FH s. 28, s. 30)
5. Dawanie przykładów, podkreślanie, wyjaśnianie, przeformułowywanie. (FH s. 33/4, s. 36)
6. Unikanie odpowiedzi. (FH ss. 39-45)
7. Sprawozdania i streszczanie.
8. Atak uprzedzający. (FH ss.56-8)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci są w stanie używać funkcji językowych wymienionych w pełnym opisie z wyczuciem i na różne sposoby w trakcie debat na różnorakie tematy.
Kody w programie studiów: K_U03,5,6,16
Kryteria oceniania
Ocena: czynne uczestnictwo i krótki test ustny podczas którego studenci odgrywają w parach role zgodnie z instrukcjami. Obecność: dozwolone są nieobecności w liczbie zgodnej z regulaminem studiów.
Literatura
1. Hargreaves, Roger and Fletcher, Mark. 1981. Arguing and Discussing. London: Evans. (FH)
2. Sather,Thomas (ed.). 1999. Pros and Cons. A debater's Handbook. London & New York: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: