Gramatyka praktyczna II 3301-L1PAPG2
Celem kursu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami gramatyki języka angielskiego, począwszy od zdania prostego, a skończywszy na zdaniu złożonym.
Tematyka obejmuje:
- Czasownik: czasy i aspekt: kompozycjonalność znaczenia;
- Strona bierna: typy czasowników, ograniczenia;
- Modalność: czasowniki modalne, alternatywne sposoby wyrażenia modalności;
- Inwersja, pozycja przysłówków w zdaniu;
- Fraza rzeczownikowa: policzalność jako właściwość zależna od kontekstu;
- Fraza rzeczownikowa: przedimek określony i nieokreślony, użycie specyficzne, użycie generyczne, użycie identyfikujące i klasyfikujące;
- Zdanie podrzędne względne: +/- definiujące, użycie zaimka, funkcja w tekście;
- Strona bierna.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci doskonalą umiejętność posługiwania się strukturami gramatycznymi objętymi programem przedmiotu (w tym: przedimkami, zdaniami podrzędnymi względnymi, znacznikami czasu, aspektu i modalności). Zyskują również poszerzoną wiedzę na temat użyć nietypowych lub charakterystycznych dla wybranych rejestrów języka.
Kod w programie studiów: K_U05
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie wyników dwóch testów w semestrze.
A także:
- obecność i aktywność na zajęciach (dopuszcza się trzy nieobecności);
- przygotowywanie ćwiczeń zadanych do domu;
- samodzielne opanowanie wybranych zagadnień: czasowniki frazalne, kolejność przymiotników we frazie rzeczownikowej.
Literatura
Biber, D. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman 1999.
Carter, R., Hughes, R. & M. McCarthy, Exploring Grammar in Context. CUP 2000.
Chalker, S. A Student's English Grammar Workbook. Longman 1992.
Collins Cobuild English Grammar. Collins 1990. (+ seria wyd. Collins zeszytów ćwiczeń dotyczących wybranych aspektów gramatyki, np. rodzajniki, raportowanie, itp.)
Downing, A. & P. Locke A University Course in English Grammar. Prentice Hall 1992.
Gethin, H. Grammar in Context. Proficiency Level English. Nelson 1992.
Gołębiowska, L. A BOOK czy THE BOOK. O przedimkach w języku angielskim. WP 1993.
Graver, B. D. Advanced English Practice. OUP 1988.
Hall, N. & J. Shephheard, The Anti-Grammar Grammar Book. Longman 1991.
Kaznowski, A. & E. Mioduszewska. Exercises in English Structural and Transformational Syntax. PWN 1983.
Leech, G. & J. Svartvik A Communicative Grammar of English. Longman.
Macpherson, R. English for Writers and Translators. PWN 1996.
Macpherson, R. Advanced Written English. PWN 2001.
Maule, D. The Naked Verb: The Meaning of the English Verb Tense. Macmillan 1991.
Quirk, R. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman 1985.
Side, R. & G. Wellman Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency. Longman 2000.
Swan, M. Practical English Usage. Longman 1996.
Swan, M. & C. Walters How English Works. OUP 1997.
Thomson, A. J. & A. V. Martinet A Practical English Grammar. OUP 1986.
Willim, E. & E. Mańczak-Wohlfeld, A Contrastive Approach to Problems with English. PWN 1997.
Vince, M., Advanced English Practice. Heinemann 1994.
Yule, G. Explaining English Grammar, OUP 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: